Hej
Vi har ett TRYGGHETSVAKTEN- system på vår vind.
Systemet är el-kopplat till elcentralen i VP-rummet ( gamla pannrummet / olja )
Tyvärr störs hustrun en aning av fläktljudet nattetid.
Så jag undrar om det finns någon fiffig lösning med att koppla in en timer i VP-rummet på elledningen till fläkten på vinden.
Vi skulle gärna vilja ha fläkten avstängd eller "nedstängd" mellan exempelvis klockan 22 och 07.
Finns det något sådant ?
Det känns som att det inte skulle behöva bli alltför komplicerat.
Hälsar
axelman
 
Jag skulle rekommendera ett analogt kopplingsur, dom är mycket enkla att ställa in till skillnad emot dom digitala som KAN vara rätt besvärliga för dom ovana. Typ
ProductImage28868831.jpg
 
  • Gilla
Collie
  • Laddar…
Tack
Var hittar jag en sådan Theben kopplingsur.
Är det just
SUL 181 d
181 0 011
som är aktuellt för min del.

Idag har vi en liten elmätare, som mäter Vindsfläktens förbrukning totalt och momentant.
Från den lilla elmätaren går FAS och en NOLLA till fläkten. Jord till fläkten kommer från annat håll.

THEBEN skall monteras efter lilla elmätaren och från elmätaren skall fas och nolla gå till Vindsfläkten.

Kan du säga var FAS och NOLLA från lilla elmätaren skall kopplas in i THEBEN

Och från vilka hål skall FAS och NOLLA ut från Theben kopplas vidare till Vindsfläkten ?

Man kan ju för enkelhetens skull kalla de fem hålen
1 2 3 4 5
från vänster
/axelman
 
Valfritt kopplingsur kommer att funka. Mitt råd är att köpa ett med batteribackupp, så slipper du att ställa tiden efter strömavbrott.
Ett exempel https://www.elbutik.se/product.html/rogy-digitalt-kopplingsur-jvt3-16d?category_id=1819

Uret ska kopplas med konstant spänningsmatning. Sedan styr uret matningen av fas till fläkten.

Du bör ha kännedom hur dessa grejor ska kopplas, om inte, så ta hjälp av elektriker då detta blir en del av en fast elinstallation och ska utföras på ett bra och säkert sätt.
 
Fas på L samt bygel från L till 2
Nolla på N samt vidare till fläkt
Fas från 1 till fläkt
 
Tackar
Bara en dubbelkollkontroll så jag fattat rätt.
Jag har gjort en liten skiss med KOPPLINGSURET placerat mellan lilla elmätaren och vindsfläkten.
Bilden står lite på sidan, men det kanske funkar.
Är det korrekt uppfattat ?
TREVLIG HELG
Axelman Handritad elektrisk kopplingsskiss med kopplingsur, elmätare och fläkt, markerade med röda och blå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
:ok:
 
Tack igen
Vad innebär det att man byglar mellan 2:an och Fasen ?

Omj jag plockar bort FASEN från Lilla elmätaren blir då ELMÄTAREN OCH DET SOM SKALL KOPPLAS
IN / KOPPLINGSURET UTAN SPÄNNING.
ELLER MÅSTE MAN KOPPLA BORT ÄVEN NOLLAN FRÅN ELMÄTAREN.
En elektriker sade en gång att både fas ock nolla skall kopplas bort annars kan "strömmen" gå baklänges ??

/sw
 
För att få spänning till "kontakten" i uret som startar och stoppar fläkten. Och oavsett vad någon sagt så ska/kan man koppla som på skissen.
Och strömmen kan inte gå baklänges om man bara bryter fasen MEN i vissa fall kan det vara en fördel att bryta både fas och nolla. I det här fallet skulle det inte ge någon fördel.
Ps
Du ser på symbolerna hur uret fungerar, en "motor" samt en växlande kontakt.
 
Tackar igen
SW
 
Hej igen

Jag gjorde en liten inventering i pumprummet och såg att den befintliga nollan-kabeln mellan elmätaren och fläkten är en aning för kort för att ansluta till nollan till höger / nere på Theben.
Svårt att få den att räcka till ner till NOLLAN på Theben kopplingsur.
Jag gjorde en ny skiss och undrar om det går att ordna NOLLAN-arrangemanget så som på skisn ?
Jag har ritat anslutningarna på elmätaren så som det ser ut.

Skissen bifogas
/sw
 
  • Handritad elinstallationsskiss med anslutningar mellan elmätare, Theben kopplingsur och fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
För att få spänning till "kontakten" i uret som startar och stoppar fläkten. Och oavsett vad någon sagt så ska/kan man koppla som på skissen.
Och strömmen kan inte gå baklänges om man bara bryter fasen MEN i vissa fall kan det vara en fördel att bryta både fas och nolla. I det här fallet skulle det inte ge någon fördel.
Ps
Du ser på symbolerna hur uret fungerar, en "motor" samt en växlande kontakt.
Jag blev rekommen
E elmont skrev:
För att få spänning till "kontakten" i uret som startar och stoppar fläkten. Och oavsett vad någon sagt så ska/kan man koppla som på skissen.
Och strömmen kan inte gå baklänges om man bara bryter fasen MEN i vissa fall kan det vara en fördel att bryta både fas och nolla. I det här fallet skulle det inte ge någon fördel.
Ps
Du ser på symbolerna hur uret fungerar, en "motor" samt en växlande kontakt.
E elmont skrev:
För att få spänning till "kontakten" i uret som startar och stoppar fläkten. Och oavsett vad någon sagt så ska/kan man koppla som på skissen.
Och strömmen kan inte gå baklänges om man bara bryter fasen MEN i vissa fall kan det vara en fördel att bryta både fas och nolla. I det här fallet skulle det inte ge någon fördel.
Ps
Du ser på symbolerna hur uret fungerar, en "motor" samt en växlande kontakt.
E elmont skrev:
För att få spänning till "kontakten" i uret som startar och stoppar fläkten. Och oavsett vad någon sagt så ska/kan man koppla som på skissen.
Och strömmen kan inte gå baklänges om man bara bryter fasen MEN i vissa fall kan det vara en fördel att bryta både fas och nolla. I det här fallet skulle det inte ge någon fördel.
Ps
Du ser på symbolerna hur uret fungerar, en "motor" samt en växlande kontakt.
E elmont skrev:
För att få spänning till "kontakten" i uret som startar och stoppar fläkten. Och oavsett vad någon sagt så ska/kan man koppla som på skissen.
Och strömmen kan inte gå baklänges om man bara bryter fasen MEN i vissa fall kan det vara en fördel att bryta både fas och nolla. I det här fallet skulle det inte ge någon fördel.
Ps
Du ser på symbolerna hur uret fungerar, en "motor" samt en växlande kontakt.

Hej igen
Jag blev rekommenderad också denna
https://www.theben.se/sv/tr-610-top3-6100130

Det skulle passa bättre med FAS och NOLLA anslutning i ovankant.
PGA den lite korta befintliga Nollan-kabeln.
Har du möjlighet att ge en instruktion på hur den skall kopplas in med Fas och Nolla.
Hälsningar
Axelman
 
axelman axelman skrev:
Jag blev rekommen





Hej igen
Jag blev rekommenderad också denna
[länk]

Det skulle passa bättre med FAS och NOLLA anslutning i ovankant.
PGA den lite korta befintliga Nollan-kabeln.
Har du möjlighet att ge en instruktion på hur den skall kopplas in med Fas och Nolla.
Hälsningar
Axelman
Nästan 1000:- för en "dum" timer.
Ett Shelly 1PM relä för 250:- löser både timer och energimätning.
https://www.netonnet.se/art/smarta-...aAC5c5kUcrqde3rIorLMQN8IMNmE8DIUaArFfEALw_wcB
 
Ett enkelt kopplingsur tycker jag väl uppfyller funktionskraven. Enkelt att handha och stabil funktion över tid.
Jag länkade till ett din-monterat kopplingsur med gångreserv för 189 kr som ej behöver någon app/wifi för att få igång.

Här tycks det redan vara problem med att ansluta F/N, en app- eller webb-baserad enhet skulle ytterligare komplicera installationen imho.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.