Har sedan några år tillbaka ett antal uttag utomhus som skyddas av en JFB eller jag kanske ska skriva PSA vilket det är. I ett av dessa uttag brukar jag, via en extern timer i uttaget, ansluta några julbelysningar. I år började tyvärr PSA:n lösa ut vid till- och frånslag för timern. Därefter blev det konstigt tycker jag då en ny timer gav samma problem, men om jag anslöt utan timer fungerade allt som det ska. Provade att ansluta till ett annat uttag, men det ger samma resultat, dvs med timer löser PSA:n ut men utan fungerar allt OK. Någon som har några idéer om vad som kan vara problemet.
 
Är det samma typ av timer båda två eller är det olika varianter?

Vad har dimmern med det hela att göra?
 
Det är sannolikt belastningen som är induktiv eller kanske kapacitiv som ger ett litet överslag vid brytning. Du säger även att det sker vid tillslag? Återigen något kapacitivt som spökar.

Om du har ett gammalt mekaniskt tidur så prova det. Du säger ju att det går att rycka ut stickproppen utan problem. Så snabb och distinkt brytning kan avhjälpa problemet.

Tillslag kan vara värre att åtgärda. Se till först att det är fasen som bryts och inte nollan genom att vända tiduret i uttaget.

Därefter skulle jag prova med en "gnistsläckare", ett RC-nät exempel kopplad över brytarens kontakter i tiduret, eller mellan L-N på lastsidan om tiduret. Värdena ska egentligen dimensioneras efter lasten men är inte jättekritiska men i häraden 0.1 µF och 100 ohm så det går att knåpa ihop ett eget också (obs använd en X-kondensator).
 
Dimmer var ett fel av mig. Ska vara timer och inget annat, men jag verkar inte kunna redigera inlägget.
 
Jag fixade rubriken.

/moderator
 
H hempularen skrev:
Jag fixade rubriken.

/moderator
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.