Hej.
Tänkte sätta in en timer för spisen till min farmor (93 år) som bor själv i ett hus,

Min lösning är en kontaktor i en låda vid centralen som spisgruppen får gå via. Och ett tidrelä i samma kapsling. Det som behöver dras extra är en återfjädrande brytare vid spisen som triggar tidrelät.

Tänkte höra med er om ni har någon annan bra lösning eller vad ni tycker om mitt upplägg?
 
Köp en färdig "låda" och sätt bakom spisen, den känner när man vrider på en platta och startar nedräkningen till inställd tid. Den ansluts med stickpropp och spisens stickpropp sätter man i "lådans" uttag. Typ E1340111
 
Det finns färdiga produkter för sånt, kolla Athena Nordics spisvakter :http://www.athenanordic.se/produkter/sakerhet/spisvakt-spisec-2-2/

Då får du både timer och värmevakt. Man kan också koppla det till en brandvarnare i köket, går brandvarnaren igång så stängs spisen av. Ofta är det värmevakten som är den viktiga funktionen. Hela konceptet kan man få som bostadsanpassning via kommunen om det är så att hon har nedsatt minne, kolla på hennes hemkommuns hemsida hur man ansöker.
 
Ta gärna ett telefonsamtal med kommunen, det kan hända att de erbjuder sådan anpassning till ett vettigt pris och det blir då en lösning som många andra i kommunen delar. Det är väldigt olika i olika kommuner vad som erbjuds, hur enkelt eller omständigt det är att få det och vad det kostar.
 
Ifråga om bostadsanpassning så gäller samma regelverk i hela landet så alla kommuner erbjuder samma anpassningar och man får bidrag som täcker hela kostnaden om det inte är så att man vill lägga till nånting utöver standard. För att få anpassningen krävs att man ansöker om den och att man bifogar ett intyg från arbetsterapeut om att hon verkligen behöver den. Är det så att ni mest är oroliga och att hon inte har några problem med minnet så kommer ni förmodligen att få avslag på ansökan, avslaget kan överklagas till förvaltningsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.