Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag letar efter en timer för takbelysningen. Den ska alltså ersätta den vanliga strömbrytaren - man trycker på en knapp och sen ska det lysa i X minuter. Jag har hittat ett par sådana men de kostar ju nästan en 1000-lapp! Finns den någon dylik till ett rimligare pris?
 
En byggsats från ELFA för 143:- kanske?

l10073.jpg
Fabr Velleman
Timer med reläutgång. Justerbart tidsintervall mellan 0 till 60 minuter.

Timer 0 – 60 min
 
Ja! Så kan du gömma 9V batteriet innanför strömbrytaren! Bra ide´


Elektroniska timers (som ersätter en strömbrytare och inte kräver batteri som ovan) är lite dyra. Men det finns billigare mekaniska dito. Alt. köper du en timer för dosa och gömmer i koppl.dosan och sätter dit en fjäder i din bef. strömställare.
 
Om du kan tänka dig en kapsling någonstans bör det gå med ett sånt här.
Tidrelä
Kombinera med återfjädrande strömbrytare
 
S
Det senaste alternativet ovan är bäst! Blanda inte in batterier och lösa kretskort.
 
S
himmagjort skrev:
Ett kvalitetstimer från Eljo kostar 750 kr på Elproffset. Då sparar man mycket jobb med att koppla in separata trappautomater och fula kapslingar. De få kronorna som man eventuellt skulle ha sparat på det, skulle det verkligen vara värt allt arbete OCH sämre resultat?

Jag tycker det är läge att plocka fram den gamla klyschan om snålhet och vishet. :)
Oops! Den sålde de inte billigt.
 
Jag skulle också satsat på en eljo "kaffetimer" enligt ovan. Passar in i eljo-trend-ramar.
Enda nackdelen är väl i så fall att det inte ser ut som en knapp till belysningen...
Att sätta ett tidrelä i en kapsling verkar ju inte så dumt annars, så ser ju strömbrytaren ut som e strömbrytare...

Om elcentralen är nära kan du ju sätta relät där?
 
Köpte en nyligen, betalade 400kr+moms. Från elgrossist. Men då har vi 60% rabatt. Så mellan 5-600kr inklusive borde den gå att köpa för om du har tur.
 
Vad jag tänkte var att om man känner en elektriker väl, borde han kunna sälja med lite mindre påslag ("kompispris"). Och då är det ju bra att veta att han betalar någonstans runt 400+moms.

Har ingen elfirma, men vi jobbar med automation, bygger maskiner etc.
 
Eftersom idén med timern är att spara pengar genom att vissa lampor inte ska brinna i onödan, blir det svårt att räkna hem en "vanlig" timer. Hade det bara varit funktionen jag varit ute efter hade det kanske känts mer motiverat att kosta på lite. Nu lutar det mest åt Elfas byggsats. Är den någon som testat en sådan? Går den in i en apparatosa?
 
Risk att batterikostnaden blir högre än elkostnaden du vill spara.
 
himmagjort skrev:
Inte? Vet du någonstans där man kan köpa den till bättre pris? elbutik som alla hysteriskt hänvisar till på detta forum tar 780 kr (880 kr inkl frakt) jämfört med Elproffset (803 kr inkl frakt).

Dessutom har jag skrivit två e-post till elbutik som jag aldrig fått svar på. Elproffset har alltid svarat inom en timme.

Ge dig nu, jobbar du på Elproffset ?? i 50% av dina mail, så hänvisar du till dom, eller fick du en godis påse när du handlande där????
 
Elproffset verkar överlag ha bra priser. Det är dock ytterst små skillnader mot elbutik. De har olika fraktkostnader, ävven om skillnaderna är ganska små.

Om man skall ha lite kopplingsmateriel, kapslingar och installationskabel får man på elproffset hålla på och trassla med e-nummet, och vet dessutom inte priset. Om de utökar sitt sortiment av sådant som jag nämnde ovan, överväger jag att byta leverantör.

Herr Elbutik är hjälpsam och trevlig och brukar svara på telefon (på skånska) Att man har pratat med honom några gånger gör det svårare att byta leverantör. För mig är det såna saker som avgör valet av leverantör när prisskillnaderna är så små. Jag kan tänka mig att byta till elproffset för att jag har bott på samma gata på söder i Sthlm...
 
Har heller aldrig fått svar på mail från Elbutik men det är lätt att nå dem per telefon samt att jag har varit ute och hämtat ordrar hos dem utanför Arlöv. Trevlig prick men jag tycker också det är märkligt att man har ett ehandelsföretag och inte svarar på mail...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.