Tillverkaren (IKEA) skriver i installations anvisningarna att apparaten - enfas spis - ska ske medelst fast anslutning.
Vad kan anses fel om man utför den med enfasuttag (Norwesco) som tål 25 A? Vit Norwesco enfasuttag som tål 25 A, till för fast anslutning av spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl det att de måste leverera spisen med kontakt om de säger att den ska anslutas med kontakt.
 
  • Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
Kan du ge oss en länk till denna spis?
Det finns mig veterligen ingen spis som endast stöder enfas. Däremot kan det finnas hällar som gör det.
Har du en bostad med trefas ska du alltså söka efter en spis/häll som stöder tre/tvåfas.

Tillverkare har ett val att konstruera vitvaror avsedda för fast anslutning eller stickpropp. Dock är skillnaden i produktstandarden otydlig. Jag ser inga generella problem med att montera en stickpropp på dessa produkter.

Uttag och stickpropp ska då givetvis stöda tillräcklig effekt. 25 A enfas räcker inte till en spis, men kan räcka till en häll. I gamla lägenheter med enfas har man dock ingen val, men det är ett undantag.
 
  • Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan du ge oss en länk till denna spis?
Det finns mig veterligen ingen spis som endast stöder enfas. Däremot kan det finnas hällar som gör det.
Har du en bostad med trefas ska du alltså söka efter en spis/häll som stöder tre/tvåfas.

Tillverkare har ett val att konstruera vitvaror avsedda för fast anslutning eller stickpropp. Dock är skillnaden i produktstandarden otydlig. Jag ser inga generella problem med att montera en stickpropp på dessa produkter.

Uttag och stickpropp ska då givetvis stöda tillräcklig effekt. 25 A enfas räcker inte till en spis, men kan räcka till en häll. I gamla lägenheter med enfas har man dock ingen val, men det är ett undantag.
Ugn/häll är ju möjliga - medelst erforderlig bygling - att mata med en fas eller tvåfas (400V). Jag skrev felaktigt spis och borde ha varit mer specifik då det rör sig om just ugn och häll.
I praktiken har man ju ingen möjlighet att överbelasta någonting när man har 16A som huvudsäkring så man lär ju bli tvungen att lära sig administrera tillgänglig effekt.
Frågeställningen är ju närmare den om man på något vis skulle kunna anses ha installerat apparaten felaktigt och på så vis brutit garanti kriterier. Att man - elsäkerhetsmässigt - inte begår ett fel genom att utföra anslutningen medelst en - för strömmen ifråga - godkänd anslutningsanordning?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl det att de måste leverera spisen med kontakt om de säger att den ska anslutas med kontakt.
Ja så kan det vara eftersom apparaterna kan anslutas till olika spänningar.
 
A
Man ska följa tillverkarens anvisningar. Om det står att den ska kopplas in med fast anslutning ska det göras så och inte med stickpropp.
 
D Dan Asplund skrev:
Ja så kan det vara eftersom apparaterna kan anslutas till olika spänningar.
Det har jag svårt att tänka mig. De brukar bara gå att ansluta till 230V eller något nära det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.