Hjältevadshus har varit mottagliga för att diskutera våra ritningar. Längre än så har vi inte kommit.
 
Ett företag som jag vet har gjort färdiga stommar är Animonhus på Orust. Dock kan jag inte rekommendera företaget som sådant. Men nu vet du i alla fall.
 
Kolla Team Fiskarhedenvillan.

 
C_GBG du har fått ett PM
 
Hallå det där låter som om du inte lämnat något åt slumpen. Det låter superbra. Hoppas du får bra svar också. Jag funderar på att göra något liknande. Skulle man kunna tigga till sig din exelfil och se hur du har fått till sammanställningen?
För övrigt kan jag rekomendera Anebyhus och deras försäljare i Tullinge som jobbar genom sitt egetföretag Nya tidenshus. Prova vad han kan erbjuda.
Berätta gärna lite mer hur det går.

Häls Niclas ::)


C_GBG skrev:
Jag har skickat ut till 13 tillverkare. En del är från listan ovan, men sedan har jag fått rekommendationer på snickare som åtar sig totalentreprenad också. Vill dock inte lägga ut listan här. Jag ringde alla innan jag skickade ut förfrågan och alla var positiva. Nu har de haft skissen i drygt 2 veckor och jag har bara fått ett svar. Attraktiva hus (stenhus 3 Mkr=1Mkr för mycket). Två typhustillverare tackade för sig och sade att de inte hade tid att göra sådana special lösningar och att de skulle behöva anpassa huset för mycket till deras byggsystem.

De reaktioner jag fått från några av tillverkarna är att jag har skrivit en ordentlig kravspec som varit lite för detaljerad. De vill ogärna gå ut och kolla upp priser på olika speciallösningar (isolertjocklekar, isolerade innerväggar, ventilationssystem, dubbla gipsskivor mm) om de redan har ett standardpris på någonting liknande. Jag har bett dem att tydligt ange om de frångår kravspecen. Man vill ju inte jämföra äpplen och päron från leverantörerna och då kändes det bra att speca upp så att vi får samma svar från dem. Vi utelämnade köks och badrumsinredning i förfrågan. Två veckor är dock ingen lång tid och jag vet att jag får några svar denna veckan.

Det man kan tycka är att jag har frågat för många leverantörer. Men det var svårt att välja bort någon. Så de får sålla själva. Svarar de inte så är ju valet enkelt. Eller dröjer det för länge så ger ju det också signaler om hur det kan bli i framtiden. Vill de inte lämna någonting skriftligt så blir det inte heller någonting.

De typhustillverkare jag fått bra bemötande från är Trivselhus och Götenehus. Borohus, Myresjöhus och Onsalavillan tackade för sig. Sköna Hus lovade att skicka offerten förra veckan. Generellt kan man säga att de stora tillverkarna har proffsigare offerter. Snickarna vill gärna lämna en muntlig offert för att vi skall ta ställning tll om de skall fortsätta räkna.

För att jämföra offerterna har vi gjort ett gigantiskt Excel blad. Vissa offerter saknar vissa poster och då uppsakattar vi kostnaden själva (genom att använda kosten från en annan leverantör). På så sätt så blir offerterna jämförbara. Dock är personkemin, byggstartstid, färdigställandetid mm inte med. Utan det får också spela en stor roll i valet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.