Vi vill ha en bordsmonterad köksfläkt. Har hittat massa alternativ, men det finns bara en som leverarar fläkten utan motor. Ingen tillverkare har alternativ till utemonteradtakmotor. WITT levererar bordsfläkten utan motor, och efter att ha studerat deras lösning har jag beslutat mig för en fläkt från Thermex.

Nu kommer kruxet: Både Thermex och WITT påstår att garantin inte kommer att gälla eftersom jag har valt en motor/fläkt som inte är från deras sortiment. Vi har kontrollerat elscheman och hur transformatorn fungerar. Transformatorn som är på WITT-produkten levererar spänning till motorn för att styra varvantalet, och den är identisk i hur den levererar spänning som motsvarande fläkt från Thermex.

Nu till frågan: Är inte jag som konsument skyddad mot fall som dessa? Måste inte tillverkaren påvisa att det är den andra tillverkarens produkt som skapat skada mot egna produkten?
 
Jag tror att om tillverkaren föreskriver att deras enhet skall driva/styra en fläkt av ett angivet fabrikat och typ, och du väljer en annan fläkt så har du inte följt deras monteringsanvisningar.

Att korrekt utvärdera alla parametrar som påverkar kompatibiliteten mellan fläktarna är troligen för svårt för deras serviceavdelning.
 
hempularen skrev:
Jag tror att om tillverkaren föreskriver att deras enhet skall driva/styra en fläkt av ett angivet fabrikat och typ, och du väljer en annan fläkt så har du inte följt deras monteringsanvisningar.

Att korrekt utvärdera alla parametrar som påverkar kompatibiliteten mellan fläktarna är troligen för svårt för deras serviceavdelning.
eller så är kostnaden inte försvarbar.
 
LGG-01 skrev:
eller så är kostnaden inte försvarbar.
Eller så vill dom sälja mer av deras produkter. Thermex verkar dock inte det då dom inte ville sälja deras bordsfläkt med motorn jag vill ha :)
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker att det är ganska självklart att företag inte lämnar garantier för andra företags produkter.

Visserligen finns Konsumentköplagen att luta sig mot. Men det kan lätt bli en uppförsbacke att som konsument visa vilket företags produkt som orsakat skadan om den egenkomponerade fläkten går sönder.
 
Förövrigt så är garantier frivilliga att lämna.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
O
Företaget behöver bara garantera att deras produkter fungerar om du följt anvisningarna.
Har du monterat en annan motor så gäller inte garantin och KKL blir nog svår då du defakto inte följt tillverkarens anvisningar.

Varför ska tillverkaren garantera någonting som inte är deras från början?
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Du har alltid din reklamationsrätt på 3 år om det finns ett ursprungsfel i prodkuten.
 
tronen skrev:
Vi har kontrollerat elscheman och hur transformatorn fungerar. Transformatorn som är på WITT-produkten levererar spänning till motorn för att styra varvantalet, och den är identisk i hur den levererar spänning som motsvarande fläkt från Thermex.
I det TS skriver ser jag även helt andra problem, förutom garantin.
Tillverkaren har inte bara garantiansvar - man har ansvar enligt ett antal myndighetsregler och normer också. I CE-kraven ingår t ex att det elektriska skall fungera säkert, inte utstråla störningar vare sig i luften eller på ledningarna. Om man byter ut en komponent i det som testats/intygats gäller intyget inte längre, oavsett om det man satt dit "ser likadant ut".
Och utan att veta alls hur just den av TS beskrivna fläkten ser ut, funderar jag ändå på om en ihopkoppling och kombinering som denna ens är något man som lekman får göra själv ?

Jag anar nämligen (kan dock vara fel !) att TS tänkt koppla in en annan motor till någon form av varvtalsregulator, två komponenter vars samverkan är ytterst viktig för att uppfylla störkrav o.s.v. Det är i mina ögon självklart att ingen leverantör ens tar ansvar för några som helst uppfyllande av myndighetskrav om kunden själv står för en del av "konstruktionen". Värt att tänka på när grannen klagar på att TV-bilden försvinner när TS kör med köksfläkten (för att spetsa till det lite).

Och naturligtvis lämnar ingen tillverkare någon garanti under dessa förhållanden. Alternativet, vid åberopande av KKL, har man dessutom en rejäl uppförsbacke då man måste bevisa att felet är oberoende av delen man plockat dit själv. Är man inte duktigare än motpartens samlade konstruktörs- och juristkompetens kommer den bevisningen bli tuff...
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.