Har planer på att bygga en trappa själv. Har läst otaliga trådar som avråder att köpa trapp, men jag har bestämt mig för att testa.

Har tittat på limträ, men då jag vill tillverka en trappa med underliggande vang så blir det ca 400 mm bredd för att kunna såga ut för stegen. Har därför funderat på att själv limma 3 st 12 mm plywood och sedan klä detta med 6 mm MDF (för att få snygg finish på lackering).

Vad säger ni om bärigheten på denna konstruktion? Behövs hårt tryck vid sammanfogning av plywooden för att detta skall bli tillräckligt starkt och har ni i så fall tips på hur jag skall åstadkomma nödvändig press. Jag saknar tillgång till annat än tvingar.

Tacksam för hjälp!
 
Är det inte rimligt att köpa färdiga kertobalkar för detta? Kostar väl inte så många kronor i sammanhanget? Förstås inget alternativ om du verkligen VILL bygga allt själv....
 
Handlar inte om pengarna. Visste inte att det hette Kertobalkar, men var inne på att produkten borde finnas. Det jag nu ställer mig frågande till är bara hur ytfinishen blir att sprutlacka kertobalkar. Hittade nämligen bara 45 mm kerto och om jag klär in dem med 6 mm MDF så blir det 57 mm bredd på balkarna, vilket jag kan tycka blir lite grovt.

Sedan undrar jag om jag är på rätt spår? Är det vettigt att bygga vangstycken av det materialet?
 
För att limma detta borde du ha en limpress men det är ju ganska stora pjäser.
Men det blir väl ganska långa bitar, är det en helvåninstrappa så blir det väl runt 4 meter och då är det troligen omöjligt att få tag på en limpress.
Men om det blir 4 meter, hur skarvar du plywooden? Blir det så att bärigheten bara räknas som 24 mm?

Om du fortsätter på limträspåret och limmar på trianglar för stegen isf att såga bort?

Protte
 
Böjda vangstycken görs i ihoplimmad plywood så det borde inte vara ett problem. Jag hade inte köpt byggplywood utan minst konstruktionsplywood eller kanske björkplywood. Skruva tillfälligt medans limmet torkar och ta sedan bort dem. Jag skulle tänka på att ha ådringen i skivan parallellt eller 90 grader med vangen.
Kommer bli riktigt stabilt.
 
Tack för alla tips! Kanske skulle tillagt att det är en u-trappa med kapade hörn. Så det längsta vangstycket blir 1,8 m.

Känner spontant själv att detta måste bli stabilt, men ville få någon mer persons syn på det.

Tack för tipsen om att skruva ihop! Eftersom jag tänkt klä med mdf så är hålen inga problem. Men hur tätt törs jag skruva utan att förstöra hållfastheten? Detta bör väl ge tillräcklig press, så jag kan skippa tvingar.

Vad gäller lim så är det väl PU-lim som gäller?
 
PU lim har den egenskapen att det skummar/expanderar och kräver högre presstryck/tätare mellan skruvar/tvingar än vanligt vitlim.
Använd vanligt vitlim det är ju inomhus och torr lokal.

Protte
 
Lägg gärna upp en byggtråd om det blir av att du bygger. Är själv lite inne på att göra en trapp själv med underliggande vangar.
 
  • Gilla
Fredrik900
  • Laddar…
Lovar byggtråd när jag börjar. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.