Första fogen i teglet ovanför ett par fönster på huset har börjat ge sig p.g.a. sönderrostade armeringsjärn. Tidigare ägare av huset har "fixat" detta ovanför ett par fönster genom att helt enkelt plocka bort det yttre armeringsjärnet och foga om teglet. Det visade sig hålla knappa tio år så nu får det göras på rätt sätt.

Finns ju diverse lösningar med vinkeljärn eller färdiga L-vinklar som bär upp första skiftet ovanför fönstret. Är dock lite nyfiken på färdiga tegelbalkar, eller snarare hur man tillverkar dito själv.

Funderade lite på om det är värt att knacka ner första skiftet, borra längsgående hål, peta igenom rostfritt armeringsjärn och gjuta det på plats samt montera tillbaka den egna balken ovanför fönstret. Någon som gjort något liknande själv?
 
Vill bestämt minnas att det funnits en artikel om exakt detta i tidningen Gör-Det-Själv. Om jag vill minnas att metoden var precis som du beskrev på slutet. Ska göra en snabb sökning och skicka dig artikeln om jag hittar den.

Eller så gjorde man den två skift tjock och hade armeringen emellan.
 
Redigerat:
Hittar du något så får du gärna hojta. Tidningarna går ju alltid att skaka fram på biblioteket. Det jag är lite fundersam till är att borra ett längsgående hål genom ~250mm håltegel. Känns som om det lätt blir tegelsallad när man börjar komma in med borret i hålraderna. Noterar dock att jag lätt skulle kunna skaffa ett 26mm kärnborr med diamantkronor till min kärnborrmaskin och köra skiten med vattenkylning. Brukar gå som en dans i tegel.
 
Letade en del på GDS, och är förvånad över att jag inte hittade nåt. Minns bestämt att jag sett artikeln däri.
Kanske har de inte alla artiklarna som finns i tidningarna på nätet. Men jag trodde det.
Blev sen ganska övertygad om att de gjorde balken i två skift med armering emellan skiften. Armeringen var vill jag minnas liknande sådan som man har i glasblocksväggar, typ som en stege med två längsgående armeringsjärn med tvärstag med jämna mellanrum. Lämpligen rostfri då som du noterat ;)
 
Frågan är om det finns någon nackdel med en tegelbalk versus vinkeljärn eller Murmas färdiga "balkupplägg"?
 
Jag tillverkade tegelbalkar när vi gjorde en murad spiskåpa genom att såga flera spår i vanligt massivt murtegel med vinkelslip och diamantklinga och sen knäcka bort bitarna i mitten så att det blev som ett tomt U.
Sen lade vi teglet på rad, i med två armeringsjärn på distanser så att dom kom på lagom avstånd från kanterna, tätade ändarna och fyllde med betong.
Vi lade tegelstenarna dikt emot varandra så det blev ju ingen fog, men eftersom kåpan skulle putsas gjorde det inget. Vill man ha en balk med fog går det kanske att täta mellan tegelstenarna.
Balken monterades sen med betongen nedåt, det bästa är om armeringen kommer i underkant av balken.
Vet inte om metoden passar för dig? Att tänka på är ju att det i så fall måste vara tegel för utomhus bruk.
 
Jo jag har läst en hel del av Murmas material tidigare samt haft kontakt med dem rörande cementbaserade färger. De har alltid varit mycket tillmötesgående. Deras väggbalksystem är säkert hur bra som helst men jag får en synlig plåt i ovankant på fönstret som strular till det med befintliga plåtarbeten. Dessutom känns det nästan lite overkill på smalare fönster, krasst sett fungerar det nog utmärkt med armeringsjärn i första skiftet så länge de inte rostar. Har många fönster på kåken som fortfarande ser bra ut.

Om jag får för mig att tillverka egna balkar blir det nog med befintligt tegel. Spelar egentligen mindre roll då teglet ska slammas och målas med cementfärg igen.
 
Vågar man skrämma liv i e så här gammal tråd tro.....

Jag har själv samma problem, lösa stenar över ett par fönster.
Jag är sugen på att köra lösningen med egentillverkad tegelbalk av mina befintliga stenar.

Mitt problem är att få tag på rostfria armeringsjärn, vanlig slät stav är inga problem. Kan man jacka sådan för att få bruket att bita bra?

Har även läst att man kör med dubbla 6mm järn. Låter klent, är ju ingen styrsel i sådana. Sen förstår jag att allt "låser sig" när man gjuter och man fogar med bruk.

Vad tror ni om en L-profil i rostfritt? Jacka ur stenarna och gjuta in en sådan. Borde ju kunna ta lite last.

Hur som helst. Någon som har något att komma med här. Skulle verkligen behöva lite råd och tips.
Och ja, jag har läst om murmas väggbalk. Men jag vill att det kan se lika ut i alla fönster och jag kommer bara reparera det som är dåligt just nu.
 
X xydix skrev:
Vågar man skrämma liv i e så här gammal tråd tro.....

Jag har själv samma problem, lösa stenar över ett par fönster.
Jag är sugen på att köra lösningen med egentillverkad tegelbalk av mina befintliga stenar.

Mitt problem är att få tag på rostfria armeringsjärn, vanlig slät stav är inga problem. Kan man jacka sådan för att få bruket att bita bra?

Har även läst att man kör med dubbla 6mm järn. Låter klent, är ju ingen styrsel i sådana. Sen förstår jag att allt "låser sig" när man gjuter och man fogar med bruk.

Vad tror ni om en L-profil i rostfritt? Jacka ur stenarna och gjuta in en sådan. Borde ju kunna ta lite last.

Hur som helst. Någon som har något att komma med här. Skulle verkligen behöva lite råd och tips.
Och ja, jag har läst om murmas väggbalk. Men jag vill att det kan se lika ut i alla fönster och jag kommer bara reparera det som är dåligt just nu.
Hur gjorde du till slut? Sitter i samma sits där jag nog borde montera tegelbalk eller liknande för att sätta in fönster i en vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.