Har ett 60 min brandklassat värdeskåp där jag förvarar betyg, anställningsavtal och liknande (inga andra värdeföremål så tjuvar göre sig inte besvär att leta upp mig, då hade jag inte skrivit här).
Problemet är att jag bara har en nyckel.
Har varit hos stora låsföretag men dom säger att det inte finns ämnen att få tag i någonstans.
Fråga:
Tror ni det går att få tag i en finmekaniker, gammaldags urmakare eller liknande som skulle kunna tillverka en reservnyckel från grunden? Eller någon annan lösning?
Den är som synes ganska enkel bestående av en flat metallbricka 2,5 mm tjock med frästa hål i olika djup på givna positioner. Jag har maskerat ena raden på bilden här. Sedan är det symmetriskt på baksidan.
Enkel nyckel med frästa hål bredvid linjal som visar nyckelns längd, en del information är maskerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Jag har tillverkat många nycklar till mig själv, bilnycklar och gamla stora tunga nycklar till 1700-talslås.
Så det går utmärkt.
Men, om man ska nytillverka en nyckel så kostar det, jag gissar att det kostar så mycket att det är billigare att köpa ett nytt skåp.
Eller ett begagnat.

Kolla ebay efter ämnen, det kan ju inte vara det enda skåpet i världen med den typ av nyckel.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Kolla med en mindre firma som gör nycklar' ryp skomakeri.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
@
M MagHam skrev:
Har ett 60 min brandklassat värdeskåp där jag förvarar betyg, anställningsavtal och liknande (inga andra värdeföremål så tjuvar göre sig inte besvär att leta upp mig, då hade jag inte skrivit här).
Problemet är att jag bara har en nyckel.
Har varit hos stora låsföretag men dom säger att det inte finns ämnen att få tag i någonstans.
Fråga:
Tror ni det går att få tag i en finmekaniker, gammaldags urmakare eller liknande som skulle kunna tillverka en reservnyckel från grunden? Eller någon annan lösning?
Den är som synes ganska enkel bestående av en flat metallbricka 2,5 mm tjock med frästa hål i olika djup på givna positioner. Jag har maskerat ena raden på bilden här. Sedan är det symmetriskt på baksidan.
[bild]
Om du har åtkomst till låsmekanismen då skåpet är öppet - så kanske det enklaste är att. Byta ut låset...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Om vi nu tänker oss att motivet att ha skåpet framförallt är brandskydd. Så kan du ju sätta på ett enklare lås utvändigt. Typ hänglåsbygel, eller lite mer avancerat.
Skall du få en nyckel tillverkad till någorlunda fackmannamässig ersättning så kommer det att kosta mycket mer än ett nytt skåp.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Av nyckeln att döma så tror jag att en någorlunda kunnig tjuv bryter eller borrar upp skåpet på några minuter. Så det spelar inte så stor roll om du har originallås eller ett enkelt hänglås.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Den där nyckeln borde gå att tillverka hemma av en bit lämplig plåt med fil och dremel
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Du kan ju baka in nyckeln i gipsmassa sen hälla i flytande tenn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.