Hej,
Jag har ett antal glasrutor 110X60 som jag tänkte ha till ett väggfast växthus i litet format.
Jag behöver tillverka fönsterbågar till dessa glas, bl.a. skall två vara öppningsbara.

Nån som vet hu man gör det på enkelt sätt?
Har funderat på att bara göra "spår" i en regel och skruva ihop med vinkelbeslag (eller vad de nu kan heta) - skulle det kunna funka?

Skriv gärna om ni har några tips :)
 
Jag tänkte direkt att man tar en regel 45x45 mm, monterar dit en liten kvartslist (trekantslist eller vad det heter), sätter in glaset, monterar en likadan list på andra sidan glaset. Så låser du glaset och slipper hålla på att fräsa spår. Dessutom blir det svårare att montera glaset tror jag, du måste först göra klart 3 sidor, skjuta in glaset och sen montera dit den 4:e sidan.

För att göra det öppningsbart är det (väl) bara att skruva på gångjärn. Vi gjorde ett pytterlitet växthus för några år sedan med fönsterbågar som vi skruvade fast i reglar 45x45. Blev ganska bra.
 
  • CIMG7438.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontat virke då, så man slipper fräsa, fast sponten på färdigt virke kanske inte passar glasets tjocklek?
 
Jag skulle nog beställa virke med en fräst fals hos ett snickeri och jag inte hade möjlighet att fräsa själv. Då får du torkat virke med fin kvalitet och rätt dimension. Sen kan du kapa och skruva ihop bågarna själv. Stäm ur halv i halvt så får du starka bågar.
Rutan fäster du antingen med en list som föregående talare nämnde eller med stift och fönsterkitt.
Lycka till.
 
Går också att använda en cirkelsåg för att såga ur en fals.

//Jantes
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.