Jag står inför en större husrenovering där allt kostar. Skulle gärna vilja installera parytterdörrar, men de är ju så fruktansvärt dyra.
Någon här som har erfarenhet av att bygga sin egen ytterdörr? Kan ju inte vara så svårt om man är lite händig tycker jag, eller har jag fel?
Med en handöverfräs borde man ju kunna göra en hel del.
Du som vet eller har gjort det skriv gärna en detaljerad beskrivning över hur du gick till väga.
 
har du kollat upp bättre begagnade??
 
Vi ska köpa våra från Qvesarums byggnadsvård. De tillverkar parytterdörrar av återvunnen teak, måttbeställda, gedigna. Titta på http://www.byggreturen.se/
Vi var där och tittade, och tyckte att de var fantastiska, särskilt till ett gammalt hus. Jag tycker priset är helt OK, 12500:-. Det inkluderar karm men inte lås. De vill ha tre månader för tillverkningen.

/EB
 
Jo jag har varit på Qvesarums byggnadsvård och tittat. Mycket fina dörrar, fast i Teak vet jag inte riktigt om jag vill ha i en gammal skånegård (främmande material).
Kvalitén verkar dock mycket bra. Kan dock inte hjälpa att tycka att 12500:- är mycket pengar för något som jag tycker man borde kunna konstruera själv relativt enkelt. Kanske jag har fel.
Någon som kan hänvisa till någon hemsida där man har tillverkat sin egen dörr?
Har själv tänkt att man kan bygga karmen av reglar och fräsa ut vad som behövs. Dörren hade jag tänkt göra en ram med reglar i och isolera. Ungefär som man bygger upp en vägg. Därefter antingen fräsa ut mönster eller göra det ännu enklare. Göra mönster med profilerade lister och därefter måla.
Kom gärna med idéer eller förslag!
 
Har även sökt efter begagnat, men ej funnit något passande.
 
Ok. ett annat alternativ kan ju vara ett snickeri, brukar inte behöva bli så fasligt dyrt, och då kan du ju välja det material du vill!
 
En dörr är nog inte det första man ska ge sig på att göra, framför allt inte en pardörr, dessutom ytterdörr med stora täthets/isoleringskrav.
För stt den ska bli formstabil använder nog alla tillverkare plåt, både på insidan och utsidan, närmast faneret, detta för att den inte skall slå sig. Sedan är det en regelram med frigolit inuti, med förstärkning vid låskistan. Sen gäller det ju att hitta lämpligt snickerivirke, furu är väl vanligast, helst utan kvistar, vilket inte är gratis heller.
Slutsats: Det finns nog bättre sätt att spara pengar !!
Tycer nog att 12.500:- för en Teakdörr är helt ok i mina öron....
 
Men hur är det nu med inbrottssäkerheten med den gamla, charmiga dörren jämfört med den nya 'engångsdörren'? Vad säger försäkringsbolagen?

Hur lång livslängd kan man räkna med att en nygjord dörr (som man naturligtvis vårdar) har?
 
Angående Qvesarums pardörrar i teak, så frågade jag hur länge de skulle hålla, och fick till svar:
ca 200 år.
Tyvärr frågade jag inte om inbrottssäkerheten.

/ EB
 
OK då. Man får väl (med en liten snygg skylt från FaluEmalj) hänvisa inbrottaren till ngt fönster på nedervåningen istället - med motiveringen att ytterdörren är K-märkt
 
På tal om massiv teak - suget efter en sådan godsak börjar bli mig (och frugan) övermäktigt:

floroglas.jpg
 
harrys skrev:
Slå till då; den godsaken kan ni suga på länge ;)

Räknade ut att om en pardörr kostar 15000, så blir detta utslaget på 200 år = 75 kr/år, vad nu det har med saken att göra ::)
Tyvärr så betingar den där godsaken ett pris av ungefär TVÅ pardörrar så förhoppningsvis tar förnuftet överhanden snart. ::)

Men man vet aldrig.
 
Passar dock bra till runda fönster-slå till tycker jag! :D
 
TACK EB! för en kanonlänk. Har letat länge efter firmor som säljer äldre byggnadsmaterial men bara hittat Gysinge och de är så dyra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.