Hej,
Då vi har tänkt att bygga egna fönster till altan för att få exakt som vi vill ha.
Men funderar på vilket material som duger bra... till ok prisklass som inte alltför dyr heller.
Har tänkt på plexi 3 mm eller polykarbonat 2mm. Vad har ni för erfarenheter av dessa?
Rutorna blir inte större än ca 80*100 cm...
Eller vad rekommenderar ni för material/tjocklek?
Tacksam för hjälp :)
 
Är det inte bättre att skaffa vanligt fönsterglas ?
Jag tror plast blir repigt och grumligt med tiden.
 
Tyckte det var lite dyrt när kvm pris var på 1500kr för 5mm härdat glas som glasmästaren rekommenderade
 
M
Jag vet ett bra fönstermaterial: "Begagnade fönster"

;)
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Ja om man skulle hitta begagnade fönster med rätt mått :) har redan kollat på detta alternativ.
 
jusia skrev:
Ja om man skulle hitta begagnade fönster med rätt mått :) har redan kollat på detta alternativ.
En glasskärare för en hundring eller två löser det bekymret? Skära glas är dessutom riktigt enkelt, så länge det är raka vinklar.
Plexi etc tror jag inte alls på, åtminstone inte i längden.

Sen behovet av härdat glas...? Varför? Du har ju inte härdat i "vanliga" fönster.
 
Plast är ca dubbelt så dyrt som glas så jag skulle rekommendera glas.
 
jusia skrev:
Hej,
Då vi har tänkt att bygga egna fönster till altan för att få exakt som vi vill ha.
Men funderar på vilket material som duger bra... till ok prisklass som inte alltför dyr heller.
Har tänkt på plexi 3 mm eller polykarbonat 2mm. Vad har ni för erfarenheter av dessa?
Rutorna blir inte större än ca 80*100 cm...
Eller vad rekommenderar ni för material/tjocklek?
Tacksam för hjälp :)
Plexiglas blir väldigt lätt väldigt repigt, så det skulle jag verkligen råda dig att inte använda. Dessutom är det, som någon redan skrivit, dyrare än glas.
 
Tack för alla svar och tips.
Daugaard... kan man beställa därifrån till Sverige? det blir ganska långt att åka.. men kanske värt en resa dit om man hittar annat som är billigt i danmark också? några tips på andra saker som är billigt i danmark? tänker mest på till hus...
Ringde till en annan lokal glasmästare i Uppsala.... som sa priser på 6mm glas 900kr/kvm och härdat glas 1960kr/kvm... men de sa även att kan bli billigare om köper större mängder och beroende på vilka storlekar på glas (beroende hur mycket spill det blir)
 
Det måste fungera med vanligt fönsterglas och hembyggda fönsterkarmar och borde bli ganska billigt.
 
vet ej om dom skickar till sverige, maila till dom o fråga.
Öl är vell billigt i danmark, för det behövs när man fixar med huset :)
 
Jag skulle använt glas
 
Hej
Tvålas energiglas i valfria mått går att hitta för under 700 kr/m2, sen bygga egna karmar. Tror dock inte arbetet lönar sig, fasta fönster är inte dyra om man kollar runt lite
 
Tänk på att glas som sitter från golv upp till 0,6m över golv måste vara typ härdat/laminerat för att klara kraven i BBR 8:353.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.