Funderar på att göra en egen sänggavel. Ni som har gjort egna sänggavlar, hur har ni tillverkat dem?
Spånskiva, OSB skiva eller liknande och klä in med ett snyggt tyg! Eller hur har ni gjort?
 
Jag gjorde en gavel i massiv ek som jag är nöjd med. Den är dock bara för en 90-säng. Om en gavel ska vara 180 bred så är det viktigt att virket är ordentligt torrt så att gaveln inte blir sned.

Lämpliga material är MDF eller spånskiva, snyggt tyg/läder och stoppning. Ev någon kantlist av massivträ. Jag föreslår att du bygger ben till gaveln så att gaveln står på golvet och kläms fast mellan sängen och väggen, snarare än att skruva gaveln på väggen.
 
Vi har byggt vår sänggavel (fast en snickare fick göra jobbet!!!), det är en mdf med ekfanér på och sen eklist runt kanten. Vår hänger på väggen, ca 1,5 cm ut från väggen. Bakom har vi en ljuslist som ger ett intryck av att gaveln "svävar".

/FlitigaLisa
 
Har ni bilder på era underverk så uppskattas dem verkligen ;)
 
Vi kapade till en plyfaskiva, skruvade fast 45x45 regelar i kanterna, häftade fast 5mm skumplast (heter det så?) och sedan ett tyg som vi häftade fast. Och monterade sedan fast den på väggen. Tog en timme att göra.
Enkelt att byta tyg efter årstider eller mode.

Funderar på att montera på en kantlist på toppen, just nu känns det som att man har en maddras på väggen i och med att gaveln är 60mm djup.

Det vart mycket snyggare än de ihopvikta wellpappkatongerna vi har haft i över 1 år.
 
Hej!

Jag har tyvärr inte byggt min än, men min plan är en tygklädd.
Den ska byggas av någon slags skiva, förmodligen spån och sedan kläs med vadd och enkelt bomullstyg som häftas fast. Sedan ska det "riktiga" tyget fästas med kardborre, knytas fast eller med resår så att det går att ta bort för tvätt.

/pinebar
 
Så här ser våran gavel ut!

/FlitigaLisa
 
  • Säng.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ursula Ferretti
  • Laddar…
Mycket snygtt! Var har ni fått tag på ekfanér på MDF?
 
Det fixade snickaren men vet att de här har: t r ä i m p o r t e n
Vet inte om de säljer till privatpersoner... om inte annat borde de veta vilka de levererar till!

/FlitigaLisa
 
FlitigaLisa skrev:
Så här ser våran gavel ut!

/FlitigaLisa
FlitigaLisa: Mycket trevlig sänggavel. Vad är det för ljuslist ni har placerat bakom gaveln? Hur är gaveln fäst i sängen? Gjorde er snickare underredet till sängen också? Får man fråga hur mycket ni fick betala för material och arbete?
Många frågor men hoppas på svar :)
 
Tack!!
Ljusslingan bakom är från IKEA och heter Trettioen (det är tre styck vita sådana). Själva upphängningen är ganska simpel; en regel som är kluven diagonalt på längden, se bild.

Vi fick betala 2400 kr för mtrl, lack och arbete, har för mig att de sa att skivan kostade 1400 kr. Sen monterade vi upphängningsdelarna och belysningen själva.

Sängstommen är från samma företag som madrasserna; Tempur.

/FlitigaLisa

Länk till ljusslingan:
IKEA | hem | Belysning | Specialbelysning | Garderobsbelysning | TRETTIOEN Ljuslist
 
  • Gavelskiss.jpg
Oj!
Kom på att det nedtill på insidan av gaveln oxå sitter en trälist så gaveln inte ska knäckas mot väggen!

/FlitigaLisa
 
FlitigaLisa skrev:
Tack!!
Ljusslingan bakom är från IKEA och heter Trettioen (det är tre styck vita sådana). Själva upphängningen är ganska simpel; en regel som är kluven diagonalt på längden, se bild.

Vi fick betala 2400 kr för mtrl, lack och arbete, har för mig att de sa att skivan kostade 1400 kr. Sen monterade vi upphängningsdelarna och belysningen själva.

Sängstommen är från samma företag som madrasserna; Tempur.

/FlitigaLisa

Länk till ljusslingan:
IKEA | hem | Belysning | Specialbelysning | Garderobsbelysning | TRETTIOEN Ljuslist
Angående upphängningen av gaveln på väggen. Om jag fattat det rätt så fäster du alltså ena delen i väggen och den andra del i gaveln? Sedan hänger du bara gaveln upp på denna. Smart, mycket smart måste jag säga :)
Och ni betalade alltså 2400 kr enbart för gaveln då alltså?
 
Det är maken som får ta åt sig äran av den smarta upphängningen!

Japp, priset var för gaveln (den som var mest lik ute i butik kostade 5000 kr och då utan sängbord...

/FlitigaLisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.