Lite tveksam över vilken kategori som passade bäst egentligen, mod kan flytta tråden om den passar bättre i ett annat delforum!

OKEJ såhär är det.

Funderar på en spisfläkt till vår lgh (finns ingen idag).
Problemet är att måtten är snäva där den ska sitta..

Problemen att överkomma:
- Snedtaket börjar vid ca 53 cm höjd (och man bör ju ha en köksfläkt minst 50 cm ovan spishällen).
- Vid 40 cm höjd ligger en tvärgående stock över väggen (kanske 8 cm x 6 cm x 5 cm ).
- En dm upp på snedtaket sitter en "elkontakt" (har gått till belysning, men är vä tänkt till fläkt)
- Det är yttertak där på andra sidan och det är långt ner.. så eg hade jag velat ha ev utsug högre upp på annat ställe.. för att minska antalet platser för läckor.. (men invändig rördragning är lite svårt med tanke på snedtaket, det blir väldigt "störande" i de lösningar jag funderat på)

Men har funderat på bara kolfilter också..

De tunnaste färdiga fläktarna jag hittat, har varit kring 10 cm höga.. men blir problem med sladd och ev påkoppling av annat rör på "fläktens lilla skorsten").

Måste man ha något på den? (om man nu hittar någon som passar vid elsladd osv.. kan man bygga nått eget litet skåp mot snedtaket och bara låta fläkten blåsa inne i skåpet (med några ventiler på sidorna tex)..

OM man nu skulle vilja bygga något helt eget i kolfilter-fläkt väg, hur gör man då?

Bonusfråga: Finns det små fristående kolfilterfläktar? som man kan sätta tex i bakkant/brevid spishällen.. (bordsfläkt fast med kolfilter..o lite kraft).

Bifogar några gamla bilder jag hittade som visar hur det ser ut (de är inte perfekta på att visa, men klistra ihop dem med lite egen fantasi så ser ni helheten)

Köksbänk med inbyggd spishäll, lådor och skåp i trä, modernt men hemtrevligt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvärliggande bjälken syns..

Kök med lutande tak, trädetaljer, vit elvisp hängandes från taket, rustik inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr göms spisen lite bakom kylen.. men ni ser snedtaket.. och sladden.. och det lilla utrymmet mellan tvärliggade bjälken o snedtaket..
 
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
De tunnaste färdiga fläktarna jag hittat, har varit kring 10 cm höga.. men blir problem med sladd och ev påkoppling av annat rör på "fläktens lilla skorsten").
Är du säker på att det är fläktar och inte bara spiskåpor som förutsätter att fläkten sitter någon annanstans som på vinden eller ovanpå taket?
10 cm låter väldigt lite för en fläktmotor.

Du behöver tänka på brandrisken om du ska hitta på något.

Huset mår ju bäst om det finns en imkanal även om det är en kolfilterfläkt.

Det finns fläktar som sitter i bänkskåpet och suger luften neråt, men dyra verkar det som: https://www.prisjakt.nu/c/koksflaktar?4388=27329&sort=price

Är det helt omöjligt att byta plats på hällen och diskhon?
 
Du säger att det är en lägenhet, är det en hyresrätt eller bostadsrätt?

Spontant så är kolfilterfläkten den bästa och enklaste vägen för dig att gå.

För om du sätter in en fläkt utan kolfilter, var har du tänkt att frånluften skall ta vägen då?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är du säker på att det är fläktar och inte bara spiskåpor som förutsätter att fläkten sitter någon annanstans som på vinden eller ovanpå taket?
10 cm låter väldigt lite för en fläktmotor.

Du behöver tänka på brandrisken om du ska hitta på något.

Huset mår ju bäst om det finns en imkanal även om det är en kolfilterfläkt.

Det finns fläktar som sitter i bänkskåpet och suger luften neråt, men dyra verkar det som: [länk]

Är det helt omöjligt att byta plats på hällen och diskhon?
Detta var en jag kikade på:
Isometrisk teknisk ritning av en rektangulär komponent med mått och en cirkulär genomskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk: https://www.bauhaus.se/koksflakt-respekta-dh-640-ixl-inox-look-60cm

Men har också kollat på Ikeas billigare.. de var lite högre.. (typ 17 cm erkade vara lite vanligare).

Vi har utsug/paxfläkt som alltid är igång.. i badrummet som är bredvid diskbänken (dvs 2.5 m fågelvägen från spisen typ hehe). Så enligt regler om ventilation osv så räcker det med kolfilter.

Brand-reglerna fick min sotare mig att tro bara blev mer problematiskt när jag drog ut ev rör? för där gällde flera regler om mått från träfasad osv (ev skorstenar)

Finns det fler regler om fläktar vid spis inne också??

Vi har ju kolfilter i vårt hus också..(det var där jag pratade med sotaren om att ev dra ut ett rör den dagen vi byter tak).

Angående hällen och diskhon, så skulle jag nog säga att det blir lite mer jobb än planerat... (avlopp o vatten under diskhon.. även alla kopplingar för badrummets vatten . samt till diskmaskinen..)

Vi tänkte fräscha upp lgh lite, så billigt som möjligt.. (eg är inte spisfläkt med där heller, då det har funkat alla år utan.. men det kändes som det borde.. vara en där - så jag kollar möjligheten) MEN om vi får för oss att byta ut stommarna.. är det helt klart ett alternativ att tänka på!
 
oobum oobum skrev:
Du säger att det är en lägenhet, är det en hyresrätt eller bostadsrätt?

Spontant så är kolfilterfläkten den bästa och enklaste vägen för dig att gå.

För om du sätter in en fläkt utan kolfilter, var har du tänkt att frånluften skall ta vägen då?
Min "lekstuga" just nu.. :) Är en lägenhet i ett uthus, på vår gård (vi bor i huset bredvid). Vi har inte bestämt om vi ska hyra ut det eller inte (tidigare boende var min far och han avled tyvärr förra året - lgh har stått tom sedan dess)

Jag har som sagt kollat på massa olika fläktar (mest storlekar.. i billig prisklass) mest för att se vad som finns och hur man kan lösa det runt om (för att få dit en!).

.. och jag såg att kolfilter verkade vara ett alternativ.. (vi har det i vårt hus).. speciellt när man hade någon form av annat utsug .. och det har vi i badrummet 2.5 m fågelvägen ifrån spisen.. (den är alltid igång svagt o varvar upp om man duschar eller om det är fuktigt).
 
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Detta var en jag kikade på:
Okej, jag bara inte förstod hur man kan få plats med både fettfilter och fläktmotor på den höjden, men jag ser att luftflödet verkar vara avsevärt mindre än vad jag har för mig att en vanlig fläkt har.
https://www.respekta.de/produkte/dunstabzugshauben/produktdetail/Suna-804
Snigla Snigla skrev:
Vi har utsug/paxfläkt som alltid är igång.. i badrummet som är bredvid diskbänken (dvs 2.5 m fågelvägen från spisen typ hehe).
Men det är väl i ett annat rum. Så vitt jag minns anser Boverket att det nära hällen ska finnas en imkanal som skickar ut åtminstone den vattenånga som bildas när man kokar, för det är väl inte bra att fukten samlas i köket (kondenserar på ytorna).
 
Svetsutsugsvariant? typ rörligt utsug som du kan dra undan när de inte behövs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag bara inte förstod hur man kan få plats med både fettfilter och fläktmotor på den höjden, men jag ser att luftflödet verkar vara avsevärt mindre än vad jag har för mig att en vanlig fläkt har.
[länk]

Men det är väl i ett annat rum. Så vitt jag minns anser Boverket att det nära hällen ska finnas en imkanal som skickar ut åtminstone den vattenånga som bildas när man kokar, för det är väl inte bra att fukten samlas i köket (kondenserar på ytorna).
Det var nog detta jag läste (boverket):

Ventilation i bostadskök​

För att begränsa spridningen av återstående matos utanför spisfläkten eller kåpan i bostadskök kan lösningen vara ett separat frånluftsdon nära matlagningsplatsen injusterat till kökets grundflöde. Detta frånluftsdon kan vara kopplat till det allmänna ventilationssystemet. Om det finns ett separat frånluftsdon behöver spiskåpan eller spisfläkten bara användas när man lagar mat för att forcera bort föroreningarna, matoset och fukten. Observera att en återcirkulerande köksfläkt med kolfilter inte utgör ventilation. Kolfilterfläktar suger upp luft, avskiljer vissa föroreningar och återcirkulerar luften samt fukt från matlagningen i rummet. De föroreningar som sådana fläktar inte för bort måste ventilationen kunna ta hand om.

Tillägg: och då tänkte jag att "pax-fläkten" kanske räknades då den alltid suger ut luften där.. (den har skorsten på taket rakt ovan) som del av ventilationen i lgh.. tilluft kommer ju från annat håll.. och kökshörnan var ju som sagt precis bredvid. Men kanske var optimistiskt tänkande ..
 
E Emanuel01 skrev:
Svetsutsugsvariant? typ rörligt utsug som du kan dra undan när de inte behövs.
Den skulle nog vara svår att dölja på ett vettigt sätt.. (och kanske lite svårt med allt snedtak och bjälkar runt om beroende på hur/var man skulle vara tvungen o sätta den).
 
Vissa gillar ju industriutseende. Tänkte extremt:)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Vissa gillar ju industriutseende. Tänkte extremt:)
Uppmuntrar att tänka utanför boxen :)
Sen kanske inte alla tankar passar just där hehe men den får man ju fundera lite på när förslagen kommer 👍
 
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Det var nog detta jag läste (boverket):

Ventilation i bostadskök​

För att begränsa spridningen av återstående matos utanför spisfläkten eller kåpan i bostadskök kan lösningen vara ett separat frånluftsdon nära matlagningsplatsen injusterat till kökets grundflöde. Detta frånluftsdon kan vara kopplat till det allmänna ventilationssystemet. Om det finns ett separat frånluftsdon behöver spiskåpan eller spisfläkten bara användas när man lagar mat för att forcera bort föroreningarna, matoset och fukten. Observera att en återcirkulerande köksfläkt med kolfilter inte utgör ventilation. Kolfilterfläktar suger upp luft, avskiljer vissa föroreningar och återcirkulerar luften samt fukt från matlagningen i rummet. De föroreningar som sådana fläktar inte för bort måste ventilationen kunna ta hand om.

Tillägg: och då tänkte jag att "pax-fläkten" kanske räknades då den alltid suger ut luften där.. (den har skorsten på taket rakt ovan) som del av ventilationen i lgh.. tilluft kommer ju från annat håll.. och kökshörnan var ju som sagt precis bredvid. Men kanske var optimistiskt tänkande ..
Det är antagligen det jag har läst också och jag tror ju inte att Boverket menar 2,5 m bort i ett annat rum när de skriver "nära matlagningsplatsen injusterat till kökets grundflöde".

Jag tror att det är stor risk för att en hyresgäst, som ofta inte bryr sig om vad de ställer till med, kommer att orsaka fettkladdiga väggar i köket och inpyrd lukt i rummet rätt fort om där inte finns en fläkt med eget utblås eller en kolfilterfläkt med separat imkanal. Din far var säkert mer försiktig än en genomsnittlig hyresgäst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är antagligen det jag har läst också och jag tror ju inte att Boverket menar 2,5 m bort i ett annat rum när de skriver "nära matlagningsplatsen injusterat till kökets grundflöde".

Jag tror att det är stor risk för att en hyresgäst, som ofta inte bryr sig om vad de ställer till med, kommer att orsaka fettkladdiga väggar i köket och inpyrd lukt i rummet rätt fort om där inte finns en fläkt med eget utblås eller en kolfilterfläkt med separat imkanal. Din far var säkert mer försiktig än en genomsnittlig hyresgäst.
Haha nä vet du vad, jag älskar (älskade) min far, men hans kolbullar och knaperstekta korvar/bacon.. orsakade igångsättning av brandvarnaren titt som tätt (han kopplade ur den tillslut.. och den satt inte ens nära spisen).. så han ingår inte i en försiktig hyresgästkategori.. (han ogillade matlagning).

Men det har aldrig varit några problem därinne i övrigt...

Som sagt han bodde i 9 år där utan köksfläkt (och köket är ju äldre än det, men jag tror det var sommar/julboende innan oss) och det är inga skador på panel eller stock,. trots att de är "nära".

(ärligt talat skulle jag tro att det inte ens är avtorkat bakom spisen/vägg eller taket alls..sedan inflyttning .. därför jag beställt flyttstädning inkl torka av alla bjälkar och snedtak vid spisen..)

Nä.. kanske var lite väl positivt tänkande där av mig o paxfläkten.. men jag tänkte att köket o badrummet är ju ju tillsammans mindre än (iaf lika stort) ett vanligt litet kök.. (badrum 4 m2 och köksdelen 5 m2 kanske) och det var bara ett par meter (fågelvägen/luftvägen) till utsuget.. och all luft går ju ut där oavsett (passerar spisen ändå).. så det kändes ju som det var grundflödet på nått vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.