Köper hus av en stor aktör i byggbranchen.
Var inställd på att priser på tillval skulle vara saltade men att det skulle vara så illa..
Exempelvis så ingår kakel och klinker i badrummet men endast en modell av platta. Det heter att vi har full valmöjlighet men "får betala mellanpriset".
Hittade en platta som har samma listpris som std och fick offert på 1100kr/kvm.
Vi pratar om en platta som är väldigt enkel och har listpris på 300kr/kvm.. SUCK
Att byta innerdörrar från std innebär en sån kostnad så jag lika gärna kan köpa std och åka till soptippen med dom efter besiktningen, sedan åka till lokala handeln för att köpa dom dörrbladen jag vill ha och ändå gå plus.
En ektrapp istället för std furu innebär tillvalskostnad på närmare 40.000kr. Skulle inte tro att ektrappen ens kostar 40k.

Är det alltid så här illa? Hjälper det att skrika?
 
Låter verkligen knepigt med tilläggen för annat kakel eller klinkers. När vi byggde så hade vi en kostnad på 150:- för kakel och 250:- för klinker som ingick men skulle vi välja något annat så fick vi betala extra. Vi fick välja att själva köpa kakel eller klinker och då fick i summan för det som ingick avdraget från totalkostnaden vilket vi också gjorde.

Att betala 1100:- extra per kvm för en platta i samma inköpspris bara för att ni inte väljer den som är standard hos hustillverkaren verkar fullständigt sanslöst. Är ni verkligen säker på att ni uppfattat det rätt.

När vi valde att totalt rita om planlösningen och exempelvis byta ut fönster så betalade vi endast skillnaden i fönstertillverkarens officiella prislista med vad som var standard och det vi istället ville ha. När det gällde trätak istället för gips så var inte tillägget särskilt förmånligt men det var ändå acceptabelt. Vi bytte också ut innerdörrar och jag har för mig att vi betalade ca 800:- per dörr och det kanske är mycket men vi tyckte att det var värt det i slutändan.
 
Släng inte dörrbladen på tippen, sälj dem på blocket istället och sätt in de dörrblad du vill ha själv. Det tar ca 1 min per dörr.

När det gäller klinkret och kaklet så hopppas jag att du missuppfattat på något sätt, det låter helt orimligt annars. Ektrapp är såklart dyrare än furu, men 40 papp låter ju mycket. Om du ska ha ekgolv så finns det ju inte på kartan att ha furutrapp så det måste du ju lösa. Om hultens uppgifter stämmer så borde det nästan kunna klassas som ocker?
 
Jag fick pris på annat klinker och kakel än vad som ingår i min entreprenad häromdagen från golventreprenören. När vi valde så såg vi bara på mellanskillnaden i pris, mot vad som ingick i entreprenaden. Vi tyckte att mellanskillnaden vi tillslut fick var ok när allt var valt.
Nu kommer en offert som visar över 100% högre pris än när jag räknade med.
Jag fick till svar att det är skillnad på spillfaktorn när man lägger plattorna, därav ett högre pris. Vi valde större plattor än vad som var föreskrivet.
 
Låter som ett ganska tunnt argument. Om jag minns rätt så fick vi också den kostnad som ingick för kakel och klinker utifrån de verkliga måtten på rummen och inte korrigerat för att det naturligtvis blir ett mer eller mindre stort spill men det är inte många % det handlar om i slutänden och att det skulle bli dubbelt så dyrt låter helt osanolikt.

Är ni osäkra så är det väl bara att ta måtten på rummet och föreställa er de stora respektive de små plattorna utlagda på värsta tänkbara sätt så att man måste kapa plattorna vid varje vägg. I normalfallet så är det inte nödvändigt men då ser ni vad det kan bli i för spill i extremfallen. Jag skulle bli väldigt överaskad om det skiljer 100% mot de mindre plattorna.
 
Kollade priser på bubbelbad. Hustillverkaren ville ha 42 000 för kar och installation. Exakt samma kar går att köpa för 11000 i butik, här snackar vi påslag. Föreberedelserna med avlopp och el kostar 5000, så transport och installation kostar alltså 26 000....
 
Är det verkligen exakt samma ? 11 000 tusen låter som ett kinakar, det brukar inte hustillverkare erbjuda.
 
somelvis skrev:
Är det verkligen exakt samma ? 11 000 tusen låter som ett kinakar, det brukar inte hustillverkare erbjuda.
Det var samma, Ifö caribia så nej det var inte Kina-bad. Men det var kampanjpris i en viss butik så de vill väl bli av med något de köpt på sig. Stod inget om att det skulle vara demo däremot vilket de skrev i om andra prylar de sålde ut billigt.

Edit: Skulle tro att de där 11 000 som begärdes för karet är ungefär det inköpspris företag har, kanske t.o.m. lite lägre. Husföretagen får ju aldrig nån volym av sådana specialtillbehör och får därför betala dyrt, sen ska de ju tjäna pengar på allt också...
 
Redigerat:
Har du redan skrivit papper med en tillverkare? Annars kan det vara värt att förhandla med andra firmor och inkludera tillvalen i offertunderlaget.

Undersök själv vad det egentliga skillnaden i priset är och påtala detta till husfirman så kanske dom ändrar sig. Om du inte har totalentreprenad kanske du kan avtala tillvalen med respektive underleverantör.
 
Hej , Vi betalade 23.000 extra för att få trappor i massiv ek. Vi har tre plan så det är två trappor.
 
Kul att ni delar med er av era priser!

Jag är rökt för kommunen har sålt hela området där vi vill bo till ett enda byggföretag.
Men jag vill påstå att det borde finnas gränser för vad som är rimligt att ta ut för tillvalen.
Vitvarupaket i rostfritt vill dom ha 40.000 för ink induktionshäll (std är vitt med glaskeramikhäll).

Har ställt en rak fråga ang tillvalspriset på klinkersen, får se vad de kommer tillbaka med.
Med rimliga priser i tillvalslistan kryssar man i ett o annat men när det är ocker håller man ju igen så mycket det går.
Tråkigt bara om det nya fina huset känns halvdant vid inflytt...
 
Jag vet att tillval för plattsättning kan bli ganska mycket dyrare när man byter format också. Plattsättare gillar 15x15 på vägg, absolut värst är väl de gigantiska plattor som är modernt nu. Tar lång tid att sätta och ställer högre krav på väggen.

Så allt behöver inte handla om materialpriser.
 
Det har du rätt i SH.
Plattorna som vi jämfört är dock av samma utförande och storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.