Hej!

Jag skulle vilja höra med er som har köpt nyproduktionshus, om vilka tillval ni gjorde och vad all tillval landade på?
Speciellt nyfiken på vad era tillval för köket kostade :)

Vi ska träffa kökkonsulenten i slutet av januari, så vi vet inte alls just nu vad allt vi vill ha inom kök kommer kosta. Så vi vet inte hur mycket som kommer bli över från vår budget så vi kan börja fundera på andra tillval.
Känns som köket kommer kosta mest. (Hade tänkt oss en annan fläkt, andra vitvaror, andra luckor, diskho och bänkskiva)

Tänkte därför höra med er så vi får ett ungefärlig prisbild. Vet att det beror på.
 
Våra tillval var följande (har säkert glömt bort något): Kamin, isolering mellan sovrumsväggar, massiva dörrar till badrummen, handdukstork badrum på övervåning, överskåp i badrummen (var bara speglar som ingick annars), annan dusch en den som ingick. Och i köket som du framförallt var intresserad av bytte vi bara induktionshällen som ingick mot en zonfri induktionshäll. Är ett Vedumkök som vi ansåg är fint och bra och därför behövdes det inte göra några tillval.

Om några år när barnen är äldre tänker vi byta bänkskivorna till granit och då gör vi det själv. Vi lät därför laminatskivorna som ingick vara kvar. De är ju rätt duktiga på ta betalt för tillval för att uttrycka sig milt.

Våra tillval kostade drygt 100 000 men då ska man ha i åtanke att kaminen kostade hela 80 000 kronor.
 
En av de bästa grejerna jag gjort till köket är att sätta in en avfallskvarn
 
Hemmakatten
Avfallskvarn är inte tillåten i många kommuner eftersom reningsverket inte har resurser att ta hand om kärnavfallet.
 
Hemmakatten
I ett nytt hus skulle jag prioritera att ha isolering i bjälklagret mellan våningarna och i unnerväggarna.

Jag skulle också prioritera att ha en osb-skiva bakom gipsväggarna. Dels för ljudisolering och dels för att man då kan hänga upp vad som helst på väggarna utan att vara rädd för att det rasar med.

Och massiva innerdörrar.
 
Hemmakatten
Det är detta som gör att nu får ett hus med behagliga röstdämpningar och kan hänga saker på väggarna. Som ni förstår kan det inte, förutom, innerdörrarna, ändras i efterhand.

Vad gäller köket vill jag slå ett slag för rostfri diskbänk och laminatskiva. Vi hade i vårt tidigare hus (precis sålt) ett exklusivt kök. Där fanns inte tillstymmelse till granitbänkar. Svarta sådana är inte längre ens moderna.

Vår helvita köksö hade bänk och sidoväggar i vit kvalitetslaminat från LG colkection. Lika snygg, tidlös, felfri och modern nu som för 12 år sedan. Men det är skillnad på laminat och laminat.

Andra bänken var helt i rostfritt med en snygg, stor, modern ho och uttag för en gasolhäll i rostfritt. Den är också lika modern nu som då.

Så mitt råd är att försöka välja tidlöst kök och tidlösa material. Det kommer ni ha glädje av i längden.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
A
Vad ingår, vilka tillägg finns och vad kostar dom? Jag önskar:
Utdragbara lådor överallt istället för underskåp. Rostfri diskbänk. Induktionshäll. Ugn i högskåp. Inbyggd micro. En bra fläkt.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
I ett nytt hus skulle jag prioritera att ha isolering i bjälklagret mellan våningarna och i unnerväggarna.

Jag skulle också prioritera att ha en osb-skiva bakom gipsväggarna. Dels för ljudisolering och dels för att man då kan hänga upp vad som helst på väggarna utan att vara rädd för att det rasar med.

Och massiva innerdörrar.
Detta är något vi verkligen ångrar i efterhand, att vi var dumsnåla och inte tog isolering i alla innerväggar och mellan våningarna, samt ingen OSB bakom gipset. Nu är det enkelgips överallt och man hör verkligen allting som sägs eller sker i ett annat rum, vare sig vi är uppe eller nere.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tänk noga igenom olika aktiviteter i huset. Vilket eluttag används vid dammsugning, nätverk till TV etc. Vitvaror är enkelt att byta i efterhand så inte lika kritiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.