Vi har tecknat oss för en bostadsrätt, fastigheten byggs i denna stund. Inflyttning mars 2024.
Vi har gjort ett par tillval och fick då veta att 30 % ska betalas i förskott. Inget konstigt med det, men två frågor uppstår.
- det ska betalas nu, dvs mer än ett år innan inflyttning.
- det ska betalas direkt till underleverantör.

Vi tycker det känns väldigt märkligt. I dessa tider har man ingen aning om underleverantören finns kvar om ett år. Även att betalning ska erläggas så långt i förväg.
Finns det någon praxis eller något regelverk om detta?
 
F
Vet inte om det finns något regelverk. Men jag var med om ett liknande förfarande när jag och min fru skulle köpa nyproduktion, fick lägga 50% av tillvalen ca 1 år innan inflyttning.

Sen när marknaden började bli orolig drog vi oss ut och fick hela detta beloppet tillbaka på kontot samt 90% av vår bokningsavgift eller vad det heter. I vårt fall av Ikano.
 
  • Gilla
Scybalum
  • Laddar…
Claes Sörmland
Möjligheten till förskott regleras i bostadsrättslagen. Sen den första jan 2023 är regleringen flyttad till 5 kap. 8 §. Förskott på max det beräknade beloppet för insatsen kan tas emot av bostadsrättsföreningen om det har träffats ett förhandsavtal (som ju gör att föreningen är skyldig ett upplåta bostadsrätten) och Boverket har gett sitt tillstånd (de kollar bland annat att det finns ekonomisk säkerhet så man får tillbaka sina pengar om projektet kör i diket).
 
  • Gilla
Scybalum
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Möjligheten till förskott regleras i bostadsrättslagen. Sen den första jan 2023 är regleringen flyttad till 5 kap. 8 §. Förskott på max det beräknade beloppet för insatsen kan tas emot av bostadsrättsföreningen om det har träffats ett förhandsavtal (som ju gör att föreningen är skyldig ett upplåta bostadsrätten) och Boverket har gett sitt tillstånd (de kollar bland annat att det finns ekonomisk säkerhet så man får tillbaka sina pengar om projektet kör i diket).

Tack för svar! Nu finns ju inte brf ännu då fastigheten är under byggnad. Förskottet jag nämnde är på tillvalen och vi reagerar på att de ska betalas direkt till underleverantör.
 
Jag har väl kanske inget att komma med egentligen men vi har också köpt nybyggd bostadsrätt och våra tillval skulle inte betalas förens senast nån dag innan inflytt. Kan tänka mig att anledningen att det ska betalas till underleverantör är att det är dom som beställer prylarna.
 
  • Gilla
Blomko
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Scybalum skrev:
Tack för svar! Nu finns ju inte brf ännu då fastigheten är under byggnad. Förskottet jag nämnde är på tillvalen och vi reagerar på att de ska betalas direkt till underleverantör.
Låter konstigt, när folk i min bekantskapskrets har köpt nyproduktion så har det funnits en bostadsrättsförening och de har tecknat förhandsavtal om upplåtelse med den.

Det kanske finns andra juridiska lösningar, men då ligger det utanför bostadsrättslagens ramar och den konsumenträtt som lagstiftaren har tänkt sig där. Jag skulle läsa på ordentligt, förstår ni verkligen juridiken och vem ni sluter vilket avtal med?

(Vi får hoppas att någon med som känner igen upplägget kommer med mer info i tråden.)
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Jag har ingen erfarenhet av nyproduktion. Men upplägget låter väldigt skumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.