Hej!

Går i planerna på att bygga ut huset, har lite frågor tankar och funderingar på tillvägagångssätt.

Bifogar lite bilder längre ner, men huset ligger i sluttning så ena källargaveln är delvis blottad, ca 1.80meter ifrån marknivå till golvplan i huset. Går att justera rätt bra beroende på hur mycket material som måste tas bort och då köras dit.

1.Så tankarna har gått i att helt enkelt gräva mig ner och gjuta en platta på marken sen mura upp med leca och lägga ett träbjälklag. Dock är vi inte i behov av en större källare.

2. Gräva bort massor gjuta en vot och mura upp, alltså en krypgrund. Jobbmässigt känns det inte som jätte mycket mer jobb att istället gjuta en platta på marken istället. Sen är många jag pratat med väldigt kritiska till krypgrund.

3. Gräva bort massor, tillsätta lagom mängd bra massor så höjden blir bra. Sen ställa dit L-stöd, eller iallafall en typ av l-stöd. Går att få tillverkade till ändamålet. Sen helt enkelt fylla med massor, padda och gjuta en platta uppe på. Vissa man pratar med tycker det låter konstigt att bygga på detta sätt och att "L-stöd" inte används på detta sätt. Medans vissa då inte ser några problem alls.
Prismässigt och jobbmässigt känns denna lösning mest gynnsam. Dock har jag googlat som en tok och inte hittat någon som direkt byggt på detta sätt med en sån höjdskillnad.

En annan aspekt är att bygger man bara i 1plan, dvs utan källare behövs mest troligt ingen bygglov utan bara en bygganmälan.

Vad har ni för tankar?

Vitputsat hus med belysta fönster och delvis blottad källargrund i sluttning vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som det ser ut idag
Arkitektonisk ritning av husplan med måttsättningar, visande grundlayout för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hus med sluttande mark, blottad källargavel synlig, ljus inredning och julgran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är inspirationen

Jag vill främst ha hjälp eller tankat kring vilket alternativ av grund ni tycker är lämplig.
Vad ni ser för fördelar och nackdelar.

Mvh Sebbe
 
Krypgrund är jättesvårt att bygga och uppfylla kraven som finns, aldrig RF över 75%. Idag bygger man varmgrund vilket innebär att isolering sker mot väggar och mark under bjälklaget. Så mura eller gjut upp för att sedan lägga bjälklaget och isolera så det blir en varmgrund är mitt råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.