För att få in mer tilluft i sovrummet även på vintern. Hur gör man för att montera karmventil såsom bilden visar? Vi har träfönster från 90-talet. Karmen är för smal (rött) men ramen runt rutan är bredare (grön), kan man montera i den?
Träfönster med markerade delar: ramen (grön cirkel) bredare än karmen (röd cirkel) för montering av karmventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit fönsterventil med enkel manövrering avsedd för utanpåliggande montage visad från olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har noterat många karmvetiler i fönsterkarmar, men det har varit på äldre fönster.
Det är knepig att borra utan borrmall, att komma rakt med alla hål och få det snyggt på andra sidan när borren går igenom.
Bäst är att borra med en tunn borr först, sen borra med den större borren halvvägs, och resten från andra sidan.
 
Hmm hade velat få någon liten luftgenomströmning men då väggarna är tjocka och byggda med lecablock tänkte jag att fönsterramen skulle vara enklare.
Förslag?
Denna tyckte jag verkar simpel eftersom den bara kräver att man borrar runda hål rakt igenom?
Helvetesdyr bara, 700kr !
Teknisk ritning av en ventilationsrist med rundade öppningar för väggmontering som kräver borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan man borra rakt igenom fönsterramen?
Närbild av en öppen fönsterram som visar uppåtgående borrspår genom ramens kant mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom ett öppet fönster med fokus på fönsterramen som visar en gård med barnvagn och trädgård utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det gick bra
Nyinstallerade vita fönsterkarmar i ett rum med utsikt över en trädgård i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade vita fönsterlister intill ett fönster med utsikt mot en trädgård i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den jag köpte på bilden kostade 100kr. Nöjd o glad
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.