Är det nån som har erfarenhet av att ta upp hål för tilluftsdon i putsfasad och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Är det ens att rekommendera eller ska man satsa på spaltventiler istället?
Om inte, blev det mycket extrajobb med omputsning, användes några specialverktyg, hur fuktsäkrade ni hålen utifrån etc. etc.

Vår kåk är från -45
 
Hej
Vi tog upp hål i vår putsade sockel.
Börja med att borra ett styrhål rakt igenom med en vanlig borr.
Borra sedan med en hålsåg igenom putsen och knacka försiktigt bort den del som ska bort.
Sen är det bara att köra med hålsågen.Borra både inifrån och utifrån för att slippa få väggen för trasig på insidan.
Med den här metoden höll vår puts som var i väldigt dåligt skick.
Fredrik

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Eller så åker du och hyr en diamant hålsåg (och borrmaskin) i rätt diameter, "borrar" i en kvart kanske för att sedan åka och lämna tillbaka sågen. Du får ett perfekt runt hål i rätt diameter.
 
Jag har tagit upp ett gäng med hål för tilluft i vår putsade kåk från 44. Hyrde en (diamant)kärnborr,inklusive maskin, i rätt storlek som var vattenkyld. Det absolut svåraste var att få till början på hålet, detta eftersom jag inte hade möjlighet att använda ett stativ.

Jag har senare sett andra borra innefrån och då haft maskinen fastsatt på ett rör som är spänt mellan tak och golv, väldigt smidigt och ger oerhört bra styrning. Om jag skulle göra hål nu skulle jag använda den metoden, även om det riskerar bli lite blaskigt inne pga vattenkylningen.
 
Jag borrade flera små hål i en cirkelform (från båda hållen). Efter det så bilade jag ut "innehållet". Eftersom det var bra arbetshöjd från båda hållen så lyckades jag utan att förstöra putsen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.