Hej!
Vore väldigt tacksam för råd!
Jag vill bygga en platsbyggd garderob i hallen vilket också min man tycker är en utmärkt idé (för ovanlighetens skull). Problemet som han ser det är att vår tilluftsventil i så fall skulle hamna i en av garderoberna. Jag tänker att vi kan sätta dit en annan tilluftsventil, antingen i ett fönster eller i ytterväggen (Vi har träfasad).
Men då invänder han att vi kanske "sabbar flödet" i ventilationen.
Så, mina frågor:
1) kan det bli för många tilluftsventiler i ett rum? Eller är det helt okej att vi ha två tilluftsventiler i ett relativt litet rum (cirka 12 kvm)? En som mynnar ut i en garderob och en som mynnar ut i rummet.
2) Om ovan inte går, kan man stänga en tilluftsventil och öppna en ny? Är det svårt?
3) Är det bäst att ha en tilluftsventil i fasaden eller i fönsterkarmen?

Vänliga hälsningar,
Ida
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

I ett rum på 12 kvm, som ett sovrum, brukar man bara ha en tilluftsventil. I en hall brukar man inte ha tilluft alls. I en garderob är det olämpligt med tilluft men kan möjligen vara bra med frånluft.

Principen är att uteluften ska komma in i rum där man vistas under längre stunder, typiskt sovrum och vardagsrum, medan frånluften ska gå ut där luftens kvalitet försämras mest, typiskt kök och badrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

I ett rum på 12 kvm, som ett sovrum, brukar man bara ha en tilluftsventil. I en hall brukar man inte ha tilluft alls. I en garderob är det olämpligt med tilluft men kan möjligen vara bra med frånluft.

Principen är att uteluften ska komma in i rum där man vistas under längre stunder, typiskt sovrum och vardagsrum, medan frånluften ska gå ut där luftens kvalitet försämras mest, typiskt kök och badrum.
Tack för svar! Men kan det vara skadligt att ha fler tilluftsventiler? Obs alltså ej från badrum/kök.
 
Segsate Segsate skrev:
Tack för svar! Men kan det vara skadligt att ha fler tilluftsventiler? Obs alltså ej från badrum/kök.
Men det är väl bara till att stänga det i garderoben och fixat ett nytt utanför? Har ni mekanisk ventilation ?
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Men det är väl bara till att stänga det i garderoben och fixat ett nytt utanför? Har ni mekanisk ventilation ?
Jo det är ju så jag har tänkt att man kan göra också. Vad krävs för att stänga en ventil? Ursäkta, Inte mitt starkaste område detta.
 
Segsate Segsate skrev:
Jo det är ju så jag har tänkt att man kan göra också. Vad krävs för att stänga en ventil? Ursäkta, Inte mitt starkaste område detta.
Är det av en ” tallriksmodell ” så brukar det gå att snurra in den i stängt läge.
Nästan lättare med bild så ser man vilken modell det är
 
BirgitS
Segsate Segsate skrev:
Tack för svar! Men kan det vara skadligt att ha fler tilluftsventiler? Obs alltså ej från badrum/kök.
Det kan vara olämpligt. Ta som exempel att man har en ventil i ett sovrum och 10 i vardagsrummet så kommer ju nästan all tilluft komma in i vardagsrummet och bara en tiondel i sovrummet vilket antagligen leder till att man får för lite frisk luft när man sover och vaknar med huvudvärk.
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Är det av en ” tallriksmodell ” så brukar det gå att snurra in den i stängt läge.
Nästan lättare med bild så ser man vilken modell det är
 
  • Vit rund rökdetektor på vägg med testknappsdragstång och kabelgömma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara olämpligt. Ta som exempel att man har en ventil i ett sovrum och 10 i vardagsrummet så kommer ju nästan all tilluft komma in i vardagsrummet och bara en tiondel i sovrummet vilket antagligen leder till att man får för lite frisk luft när man sover och vaknar med huvudvärk.
Okej! Så det bästa är att vi stänger befintlig och öppnar en ny tycker jag det låter som! Tack!
 
Ser ut som en fresh 80. Man ska kunna reglera öppet/stäng med snöret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.