Jag ska sätta in en tilluftsventil genom fasaden i rummet där jag har kamin. Huset är ett gammalt timmerhus och råkaade ha ett lämpligt hål i timmret där jag tänker sätta ventilen. Problemet nu är att jag kommer rakt in i en lockläkt på panelen och behöver justea hålet ca 5-7cm i sidled. Med en vanlig ventil med rakt rör innebär detta att jag måste såga mig igenom timmret vilket inte är helt enkelt...

går det att lösa med en mer flexibelt rör tro? Kikat runt och hittar bara flexrör till köksfläktar
 
Flexrör funkar garanterat även till ditt ändamål!
(Att de heter "till köksfläkt" är nog bara för att det är där de används oftast!

alternativet är ju att sätta två 30° böjar. (dock kan det vara svårt att få till en sidledsförflyttning)
 
Antar att det är viktigt att det blir tätt. MEdföljande rörstumpar är ju anpassade bra medans ett flexköksrör är lite för stort. Dessutom skiljer sig innerdelen och ytterdelen några millimeter. HAde ju inte varit fel med ett kitt som hade flex från början.

Ser även att det ska vara utåtlut. Antar att det är pga att kondens ska rinna ut... även detta kommer bli lite problematiskt...får nog bli att kapa i stocken iaf..
 
Är det så farligt om ventilen hamnar mitt i lockläkten då? Om du kapar den snyggt över och under ventilen kommer ingen tänka på att det skulle kunna se annorlunda ut.
 
Njä utseende mässigt spelar det mig ingen roll men jag tog för givet att det inte va helt ok att hamna i ett lockläckt.. blir ju svårare att få det tätt....eller kanske inte
 
Om du sågar av lockläkten så att det blir plant så är det ju inga problem att få det tätt. Eftersom du har ett timmerhus är det väl inte 100% tätt i alla fall.
 
Bara det inte kommer in vatten så är jag nöjd :)
 
Men det blir ju ett ändträ på läkten under ventilen ... Blir la inte så bra ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.