Hej

Jag har ett rum i källaren som används som sovrum, detta rum omges av hålsten, både ovan och under mark. Under mark är de isodrän mot grunden men gissar att den är kall delvis pga en del (ca 80 cm) är över.

I detta rum finns det vattenburen golvvärme.

Detta rum är 1,60 bredd och 3,2 långt, längt in står en 160x200 säng.

Det finns ingen naturligt sätt för luften att cirkulera här så blir ju ingen rörelse.
Plus att sängen tar upp större del av rummet och det ligger en matta på resten, dock inte under sängen!

Jag vet att detta inte är optimalt då den isolerar golvvärmen men detta är så de kommer se ut oavsett vad som är bra eller ej.

Nu till min fundering, jag tänker att med ett tillufts/cirkulations hål med fläkt på något sätt skulle göra luften bättre och rummet varmare.

Men om man då tar upp ett hål i taket kommer luften komma ovan huvudet, är det en nackdel? Alternativet ta hålet nere vid golvet, då ”ramlar” inte luften ner på personen i sängen och den får spridning på den varma luften som ”fastnar” under sängen.

Det är inte tänkt att det skall vara uteluft utan från rummet bredvid som är ”syresatt” och uppvärmt.

Hoppas ni förstår min fråga/tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.