Vi beställde en ingjuten tilluftskanal till huset för framtida installation av braskamin. Röret sticker upp ca 20 cm i vardagsrummet. Funderar på att kapa ned den men hur mycket?
En ingjuten metallkanal sticker upp från betonggolvet vid en vägg i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade kapat den 2 cm över färdigt golv, då kan man trä på en flexslang och slangklämma för att ansluta uteluften till kaminen.
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
Är det en nackdel att kapa jäms med plattan så man kan täcka med parkettgolv?
Måste man ha klinkers under kaminen?
 
Eftersom det är ett ventilationsrör borde det ju gå att kapa jämnt med plattan och sedan sätta i en skarvmuff om det behövs. Jag blev rekommenderad att använda plaströr (avlopp) för tilluft för att undvika rost på sikt men ventilationsrör borde klara sig ganska bra också antar jag.

Man måste inte ha klinkers under kamin men ska vara brandsäkert material, brukar gå att köpa glasskiva eller färdig plåt via kaminleverantör. Vet inte om det blir strul med glas om det ska göras hål för tilluft.
 
E
M ola.eriksson skrev:
Eftersom det är ett ventilationsrör borde det ju gå att kapa jämnt med plattan och sedan sätta i en skarvmuff om det behövs. Jag blev rekommenderad att använda plaströr (avlopp) för tilluft för att undvika rost på sikt men ventilationsrör borde klara sig ganska bra också antar jag.

Man måste inte ha klinkers under kamin men ska vara brandsäkert material, brukar gå att köpa glasskiva eller färdig plåt via kaminleverantör. Vet inte om det blir strul med glas om det ska göras hål för tilluft.
Glaset på Conturas kaminer skjuts inte in under hela kaminen således spelar det ingen roll om det är ett rör under kaminen. Glaset sticker bara in en bit så golvet inte blottas. Antar att det funkar på samma sätt med plåt men kan ej bekräfta detta.
 
Jag har en contura kamin med plåt under och den sitter mot väggen bakom kaminen så där gjorde de hål för tilluft.
 
Man kan ju tycka att de som anlägger grunden borde ha valt nåt rostfritt alternativ? Hur ser man skillnad på rostfria spirorör?
I vårt förra hus var det ett orange plaströr i plattan för tilluft.

Edit: verkar vara nån grön beläggning på insidan av röret?
 
doublepeak doublepeak skrev:
Man kan ju tycka att de som anlägger grunden borde ha valt nåt rostfritt alternativ? Hur ser man skillnad på rostfria spirorör?
Varför skulle det vara rostfritt menar du?
Vad jag vet finns det inga rostfria spirorör. De skulle inte vara billiga i så fall.

Men ett tips till er som inte byggt än, men tänker:
Dra ett spirorör som kommer upp i väggen bakom kaminen.
Så slipper ni funderingarna om hur man skall göra med golvet.
Så här ser det ut hos oss. Röret är isolerat med aluminiumklädd Rockwool som synes.
Att ha plaströr kopplade till kaminen, även om det bara är tilluft, ser jag som olämpligt.

Isolerat spirorör täckt med aluminiumklädd Rockwool genom en vägg bakom en kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men ett tips till er som inte byggt än, men tänker:
Dra ett spirorör som kommer upp i väggen bakom kaminen.
Så slipper ni funderingarna om hur man skall göra med golvet.
Detta är ju så klart ett alternativ men fungerar inte på alla kaminer. Jag valde t.ex. en kamin med en platta under så att man kan rotera kaminen och då fungerar bara anslutning i golvet. Dessutom tycker jag det är snyggare med tilluft via golv då man inte ser anslutningen på samma sätt och man slipper isolera för att undvika kondens.

Problemet att förbereda utan att veta vilken kamin man ska ha kan ju vara att man inte vet exakt var tilluften ska placeras. När det gäller tilluft i golvet så kan det ju vara olika avstånd från vägg för olika kaminer. Hur det fungerar med tilluft bakifrån vet jag inte.
 
Helt riktiga påpekanden, det finns alltid ett men...

Vi hade bestämt vilken kaminserie vi skulle ha när grunden lades, men vilken storlek det blev avgjordes lite senare.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför skulle det vara rostfritt menar du?
Vad jag vet finns det inga rostfria spirorör. De skulle inte vara billiga i så fall.

Men ett tips till er som inte byggt än, men tänker:
Dra ett spirorör som kommer upp i väggen bakom kaminen.
Så slipper ni funderingarna om hur man skall göra med golvet.
Så här ser det ut hos oss. Röret är isolerat med aluminiumklädd Rockwool som synes.
Att ha plaströr kopplade till kaminen, även om det bara är tilluft, ser jag som olämpligt.

[bild]
Är det inte trävägg där röret går in i vägg hmhm....
 
K Kenta1950 skrev:
Är det inte trävägg där röret går in i vägg hmhm....
Stämmer bra.
Men huset har inte brunnit ner än, efter tio år :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Stämmer bra.
Men huset har inte brunnit ner än, efter tio år :)
Men om något händer måste du kunna visa godkänd brandtest tveksamt.....
 
K Kenta1950 skrev:
Men om något händer måste du kunna visa godkänd brandtest tveksamt.....
Allt är testat, kontrollerat och godkänt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.