Jag har mekanisk frånluft (frånluftsvärmepump), som totalt tar 56 l/s. Tilluften kommer via friskluftsventiler (rejäla hål genom hela väggen med filter innanför, av typen Fresh) och uppmätning av tilluften genom ventilerna ger totalt c:a 20 l/s. Varje sekund kommer det alltså in drygt 30 liter luft någon okänd väg. Bör jag bekymra mig om detta?

Jag kände att det drog från vindsluckan, golvluckan till krypgrunden, samt friskluftstillförseln för kaminen, så samtliga dessa har jag försökt täta så gott det går. Tyvärr är mätningen (20 l/s) gjord efter tätning så jag vet inte riktigt hur det var innan. Man känner fortfarande (om man lägger läpparna mot) att det drar från krypgrunden, men absolut inga 30 l/s.

Om jag öppnar ytterdörren på glänt så kommer det 0 l/s genom friskluftsventilerna, så det är uppenbart att luften tar "lättaste vägen" in. Men vilken väg är lättare än genom de enorma hål som friskluftsventilerna utgör??
 
Har du mätt upp vad frånluftsfläkten faktiskt suger ut? Eller varifrån kommer uppgiften 56 liter/sekund?
 
Hur och med vad mätte du uteluft/tilluft?
 
Jag har mätt vid varje frånluftsdon och friskluftsintag med kinesisk Anemometer, och adderat värdena. Jag inser att mätaren inte ger exakta värden, men förhållandena mellan donen stämmer med mätning från ventilationsfirma, så att det kommer mer luft genom frånluftsdon än genom friskluftsintag känner jag mig säker på.
 
Ett friskluftsdon tex fresch 80 har 10 pa tryckfall då den släpper in 5,2 l/s Alla otätheter, nyckelhål mm i huset kan i de flesta äldre hus gott o väl, och med råge,släppa in dina 30l/s även med ett undertryck betydligt mindre än så. Är huset helt nytt är det däremot lite mycket. Vad händer om du skulle starta köksfläkten?
 
Att starta köksfläkten var en intressant övning. Flödet genom friskluftsintagen (fresh80) ökade c:a 50%. Alltså äpple de inte "maxade", vilket verkar konstigt. Jag tycker huset (1995, Älvsbyhus) känns tätt, inga nyckelhål och jag har känt runt dörrar och fönster efter drag. Fler idéer?
 
Efter att ha sett hur man försöker täta hus idag som ska provtryckas samt vilket metoder som används så skulle jag nog säga att ditt hus från 1995 definitivt inte är tätt. Husen läcker som såll på de mest konstiga ställen.

Men istället för att leta läckor som du inte kommer hitta, (eller hittar så det börjar läcka någon in någon annastans)
Så sätt in fler uteluftsventiler. Är uteluftsventilerna minsta motståndets lag så går ju luften in där.

Sen är jag lite skeptisk mot att mäta uteluftsflödet vid uteluftsdonen. Det är allt för mycket som kan påverka mätningen.
Jag hade aldrig använt den metoden utan förmodligen mätt med undertryck om jag skulle få för mig att mäta det men ändå varit väldigt skeptiskt till resultatet då jag vet vilka klåpare som sitter och gör diagrammen på uteluftsventilerna.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Läckor kan tex vara vid eldosor/eluttag och vid genomföringar där elrör går igenom ytterväggar eller tak mot vind.

Vet genom egen erfarenheter att elektriker många gånger inte har tänket att se till att det blir lufttätt och ibland är det också svårt rent praktiskt att få det lufttät vid elrör.

Detta gäller i viss mån även rörläggarens installationer, men det är då i regel inte så många genomföringar det gäller.
 
Trösklar, fönster- och dörrkarmar är vanliga "bovar" också...
Är det kallvind och du har spotlights är det ett vanligt ställe det pyser in också.
 
Ok, jag köper att det inte är tätt. Men om det är så att det läcker in t.ex.från vinden, är inte det då jättedåligt? Då kommer det ju in potentiellt fuktig luft in i den kalla vinden, där fukten faller ut och orsakar skador och mögel och allmänt elände.

Fler tilluftskanaler kanske inte är så dumt, även om det bär emot lite då jag inte "tycker" att det borde behövas då det finns i varje rum.

Vad tror ni om att dra ner fläkthastigheten tills inluft är ungefär samma som utluft, förutsatt att utflödet fortfarande är ok i badrum m.m?

Hur mäter man trycket i huset? Någon form av barometer (vilken typ?), och så bara göra en mätning inne och en ute?
 
Hur stort är huset? Normal ventilation innebär ju att hela luftmängden byts varannan timma. Så för 100 m2 yta borde det bli cirka 35 liter/sekund om jag nu inte är tillfälligt förvirrad. Dina 56 liter/sekund låter inte orimligt mycket.

Drar du ner fläkthastigheten minskar flödet genom både inloppsventiler och läckorna, så det ändrar inget i sak. I och med att du har frånluftvärmepump sparar du ändå inte någon energi om det nu inte är svinkallt ute.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Det hade varit betydligt mer oroväckande om inomhusluften istället hade strömmat upp till vinden genom otätheterna i vindsluckan.
 
  • Gilla
Rigor och 1 till
  • Laddar…
exerg skrev:
Det hade varit betydligt mer oroväckande om inomhusluften istället hade strömmat upp till vinden genom otätheterna i vindsluckan.
Det verkar ju som att du har undertryck i huset eftersom du blåser ut mer än vad som kommer in. Då kommer inte fuktig luft försvinna ut i stommen på konstiga ställen. Att fuktig luft läcker in gör inte lika mycket, i boytan kan den hanteras eller på dintern till och med vara välbehövlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.