I vårt nya hus ska det sitta ett spirorör i plattan som tilluft till braskaminen. Min fråga är: var mynnar andra ändan av detta rör? Blir väl inte mycket luft om det går rakt ner i marken.
 
Röret går ut på sidan på grunden.
 
Hemmakatten
Tilluften skall gå direkt in i braskaminen. Eftersom den har luckor som är stängda så går tilluften rakt upp genom skorstene. Men kolla på den braskamin ni tänkt att köpa att den verkligen har anslutning för tilluft, det är inte alla som har det. Spiroröret måste dessutom vara brandisolerat, dvs med isolermatta runt om hela vägen ut. Om kaminen inte har någon anslutning för tilluft eller om tilluften går in i en öppen spis (utan spisinsats) så måste ni ha ett spjäll på tilluften så den går att stänga av när ni inte använder kaminen.
 
Hemmakatten skrev:
Tilluften skall gå direkt in i braskaminen. Eftersom den har luckor som är stängda så går tilluften rakt upp genom skorstene. Men kolla på den braskamin ni tänkt att köpa att den verkligen har anslutning för tilluft, det är inte alla som har det. Spiroröret måste dessutom vara brandisolerat, dvs med isolermatta runt om hela vägen ut. Om kaminen inte har någon anslutning för tilluft eller om tilluften går in i en öppen spis (utan spisinsats) så måste ni ha ett spjäll på tilluften så den går att stänga av när ni inte använder kaminen.
Att röret måste vara isolerat för att inte kyla ner golvet och för att det inte skall bli kondens är väl klart, men varför brandisolerat?
 
Hemmakatten
Jag har skrivit om det tidigare här på forumet och flera har menat att det inte behövs. Vår konstruktör hävdade dock med bestämdhet att tilluftsröret måste vara brandisolerat om det mynnade ut inne i en kamin, panna, öppen spis eller liknande, eftersom det alltid finns en risk för "bakbrand". Även om röret går ner genom en gjuten platta så finns det frigolit inunder som behöver skyddas. Går röret genom träbjälklag är det än mer material som kan bli upphettat.
 
Har inte undersökt detta så noga ännu men nån isolering såg jag inte till sist jag var där. Jag får nog kolla upp detta. Men ska röret gå ut genom sidan på kantelementet(L-format)eller ska det gå hela vägen ner genom cellplasten och sen ut och upp(U-format)? Är hel platta med 100 betong och 200 isolering
 
På (i) vår platta är det ett L rör som går ut på sidan. Har tyvärr ingen bild på detta just nu.
 
Ska alltså spiroröret isoleras med mineralull hela vägen genom plattan?
 
I mitt hus är inte röret isolerat, det var inte tal om det då jag byggde detta 1994. När jag nu bygger nytt, kan det vara bra med en hänvisning till vilka regler som gäller. Har svårt att få in det där med brand i spiroröret/isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.