Ingen som vet vart röret till kakelugnens tilluft skall dras ?
 
Är det tillluft till eldstaden? Normalt kommer tillluften från utsidan av huset, mest ekonomiskt så. Annars bör väl leverantören veta.
rogge
 
Den snyggaste installationen, enligt mig, är att dra in tilluften till askutrymmet och montera in ett spjäll som du justerar utanför vid kakelugnens fot. Luften tas utifrån. Tips: Krök röret 180 grader så det pekar neråt och lägg in ett nät, dels för att slippa regn och insekter/djur.
 
Alltså det var inne jag menade. Vi har redan gjutit grunden så röret är på plats redan.
Det går från grunden i norra väggen och upp genom plattan bredvid där vi planerar att
kakelugnen skall placeras. Vi begrep inte att röret skulle upp under ugnen.
Det där med vinkeln utåt fattade jag inte men det gör min sambo hoppas jag.
 
Pius skrev:
Alltså det var inne jag menade. Vi har redan gjutit grunden så röret är på plats redan.
Det går från grunden i norra väggen och upp genom plattan bredvid där vi planerar  att
kakelugnen skall placeras. Vi begrep inte att röret skulle upp under ugnen.
Det där med vinkeln utåt fattade jag inte men det gör min sambo hoppas jag.
Det är inte något "måste" att ha röret inne i ugnen, jag tycker bara att det blir en mer diskret installation så. Var kommer röret upp vid plattan? Är det framför ugnen, dvs framför askluckan (läs framför eldluckan ifall du inte har asklucka)? Ifall det är framför så kommer det funka fint eftersom draget kommer bli just där.

När det gäller rörets placering på utsidan så kan du fundera på hur du har monterat det. Kan det regna in? Kan mindre djur/insekter ta sig in där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.