Hej!

Har ett garage som tidigare ägare nyttjat just som detta till en bil. Luftfuktigheten borde därför vara högre än vad den är i dag då det används som förvaring.

Garaget är oisolerat med plywoodpanel på väggar och tak. Dessvärre ser det inte så roligt ut då det är rätt svart. Det svarta går bort om man skrapar lite med en kniv. Jag köpte en fuktmätare och i taket är det nu (när det borde vara rätt fuktigt eftersom det regnat mycket?) 17 % i taket.

På taket ligger det idag papptak som jag funderar på att lägga ett nytt på ovanpå.

17 % tyckte jag lät rätt mycket eftersom det då ju finns risk för påväxt. Dock kanske det blir de här fuktigheterna i ett oisolerat garage?

Ett alternativ hade då varit att riva bort hela taket och lägga ny råspont innan pappen. Ett rätt mycket större arbete dock - och är det ändå fuktigt i garaget bör det rimligtvis bli påväxt även på det nya trät.

Funderar därför på om man kan göra något för att minska fuktigheten? Ska man sätta in ett ventilationsgaller eller blir det ännu fuktigare då?

Bör man göra något med påväxten i taket så att det inte blir värre? Lägger jag nytt papptak vill jag ju inte behöva byta det de närmaste 30 åren.... Skrapa/slipa bort det svarta och sedan behandla det med något?

Någon som har någon idé - det borde vara fler än jag som har liknande problem med 70-talsgarage.....=)
 
Har själv ett 60-tals garage där vi tyvärr har upptäckt ett läckage nu i vinter, som gör att taket måste bytas. Nuvarande tak är också papp (troligen omlagt någon gång), men det kommer att bli plåt nu istället. Det måste tyvärr bli ett komplett byte då råsponten har varit långtidsblöt och är rutten på flera håll. Troligen även byte av flera takbjälkar.

Finns det alltså ingen ventilation i ert garaget idag?
 
Hej!

Nej, det finns ingen ventilation i garagedelen. Det finns även en isolerad förrådsdel och där är det ventilation. Bjälkarna är fräscha.

Jag tänkte nämligen jag skulle slipa bort det svarta (det är friskt trä i övrigt) och då är det ju bra om man vet om man samtidigt ska öppna upp för ventilation eller inte. Annars kommer det ju rimligen tillbaka. Normalt sett är ju ventilation "bra" fast när det är ouppvärmt och oisolerat kanske andra regler gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.