Hej!
Bor i ett hus på ca 150m3, köptes för 6år sedan. År 3 fick vi stora problem med ventilationen. Vatten på innesidan av dom flesta fönster vintertid. Ringde runt till alla möjliga företag men ingen kunde hjälpa mig. Startade då en tråd här och fick bra med hjälp. Och nu förra vintern så försvann vattnet. Det vi gjorde då var att montera mer frånluft och lite mer tilluft.
Nu har jag denna sommar tätade jag fönster, bytt från typ tyg-list till gummit E-profil i dom öppningsbara tvåglas delarna och tätat en kant på ytterdörren för att försöka minimera draget på vintern. Blev stor skillnad i ljudnivå. Nu hör vi inte blåst och buller utifrån. Allt kändes kanon. Men en dag efter kunde jag känna att det blev en annan typ av värme. Kanske fullt normalt vid detta byte. Men är lite orolig att vi ska få tillbaka allt vatten på fönstren i vinter.

Så behöver lite hjälp med uträkningarna så allt stämmer nu när vi kanske har mindre tilluft än innan.
Planritningen:
Grön (4st): tilluft - Fresh TL-F dBs D80
Orange: frånluft - (3st) Fresh Intellivent 2.0 i badrummen och tvättstuga.
(1st) Franke Non Stop 260 i köket.

Hur tycker ni det verkar? Hur räknar man? Har fortfarande ingen tilluft i Sov2.
Luftfuktigheten är ca 45-60% i alla rum. Och alla dessa fläktar går dygnet runt. Jag vet att FTX är det bästa, men i nuläget blir det inget med det tyvärr. I våras städade jag alla frånluftkanaler så dom är i toppskick.

Hoppas ni kan komma med lite råd :) Garagedelen hör inget ihop med detta.

Ritning av en husplan markerad med ventilationssystemets komponenter i olika färger, inklusive tilluft och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z Zitram skrev:
Hej!
Bor i ett hus på ca 150m3, köptes för 6år sedan. År 3 fick vi stora problem med ventilationen. Vatten på innesidan av dom flesta fönster vintertid. Ringde runt till alla möjliga företag men ingen kunde hjälpa mig. Startade då en tråd här och fick bra med hjälp. Och nu förra vintern så försvann vattnet. Det vi gjorde då var att montera mer frånluft och lite mer tilluft.
Nu har jag denna sommar tätade jag fönster, bytt från typ tyg-list till gummit E-profil i dom öppningsbara tvåglas delarna och tätat en kant på ytterdörren för att försöka minimera draget på vintern. Blev stor skillnad i ljudnivå. Nu hör vi inte blåst och buller utifrån. Allt kändes kanon. Men en dag efter kunde jag känna att det blev en annan typ av värme. Kanske fullt normalt vid detta byte. Men är lite orolig att vi ska få tillbaka allt vatten på fönstren i vinter.

Så behöver lite hjälp med uträkningarna så allt stämmer nu när vi kanske har mindre tilluft än innan.
Planritningen:
Grön (4st): tilluft - Fresh TL-F dBs D80
Orange: frånluft - (3st) Fresh Intellivent 2.0 i badrummen och tvättstuga.
(1st) Franke Non Stop 260 i köket.

Hur tycker ni det verkar? Hur räknar man? Har fortfarande ingen tilluft i Sov2.
Luftfuktigheten är ca 45-60% i alla rum. Och alla dessa fläktar går dygnet runt. Jag vet att FTX är det bästa, men i nuläget blir det inget med det tyvärr. I våras städade jag alla frånluftkanaler så dom är i toppskick.

Hoppas ni kan komma med lite råd :) Garagedelen hör inget ihop med detta.

[bild]
Den fukt som uppträder under vinterhalvåret och visar sig som kondens kommer nästan uteslutande inifrån huset. Tvätt,dusch,disk och en liten del från utandningsluft o likn. Det primära är att inte låta fukten komma ut ur de utrymmen där den alstras, i första hand genom att skapa ett så stort undertryck där att fukt o ånga inte kan spridas ut i huset. Kan vara lite svårt just när man öppnar dörren från badrummet efter t.ex en dusch men i princip funkar det så. Största ventilationsbehovet har badrum/tvätt mm är efter man använt dem vilket innebär att fläktarna skall gå kontinuerligt. Kan vara i olika hastigheter, men... alltid. Absolut ingen avstängning med ljusknappen el likn som var vanligt förr. Kondensen beror på förhållandet mellan inomhusfukten och temperaturen på innerglasrutan. Värms glaset upp, genom luftströmmen från radiatorer eller att luften närmast fönstret kontinuerligt byts ut mot annan inomhusluft, minskar kondensbilden. Ta tex en kontorsfläkt som stilla blåser mot fönstret så ser du resultatet.
 
Satte igår in en sista tilluftventil i sista sovrummet, men sovit extremt dåligt, torr i ögonen mm. Man känner att det drar in lite lätt från alla ventiler som är öppna på max.
Visst en dag kanske är kort att testa på. Men vad kan jag göra mer? Luften känns lite tjock fortfarande.
 
Hej, eftersom du har gjort om det till frånluftssystem med paxfläktar och non-stopfläkt i köket, så bör du göra en luftflödesmätning. Frånluftsflödet styr uteluftstillförseln i sovrum och vardagsrum.

Vanligtvis siktar man på 4l/s per sovplats. Samt 7l/s + 0.35l/s /m² i tilluft. Men i ett frånluftssystem brukar frånluften bli styrande. Då siktar man på 10l/s i grundflöde i kök + forcering, 10l/s i wc och 15l/s i dusch/bad. Dessa flöden skiljer sig lite beroende på vilket år (byggregel) huset går efter.

Tänk på att om ett fönster eller liknande står öppet, tar luften den enkla vägen, dvs genom det med minst motstånd, vilket blir fönster/dörr. Så alla fönster osv ska vara stängda och alla uteluftsventiler ska vara öppna.

Även viktigt med överluft vid dörrar till kök, bad, wc så luften kan passera.

Lycka till.
 
E Energiexpert1 skrev:
Hej, eftersom du har gjort om det till frånluftssystem med paxfläktar och non-stopfläkt i köket, så bör du göra en luftflödesmätning. Frånluftsflödet styr uteluftstillförseln i sovrum och vardagsrum.

Vanligtvis siktar man på 4l/s per sovplats. Samt 7l/s + 0.35l/s /m² i tilluft. Men i ett frånluftssystem brukar frånluften bli styrande. Då siktar man på 10l/s i grundflöde i kök + forcering, 10l/s i wc och 15l/s i dusch/bad. Dessa flöden skiljer sig lite beroende på vilket år (byggregel) huset går efter.

Tänk på att om ett fönster eller liknande står öppet, tar luften den enkla vägen, dvs genom det med minst motstånd, vilket blir fönster/dörr. Så alla fönster osv ska vara stängda och alla uteluftsventiler ska vara öppna.

Även viktigt med överluft vid dörrar till kök, bad, wc så luften kan passera.

Lycka till.
Tack för ditt svar! Hur kan jag mäta luftflöde? Vad behöver jag för pryl? Finns verkligen ingen som kan hjälpa mig med detta. Vad gör man om det är för lågt? Svårt att få in mer frånluft ventiler?!
 
Kontakta en ventilationsfirma. Man behöver en tryckmätare eller luftflödesmätare, typ varmtråd eller dylikt, samt kunskap om flödesmätning.
Jag hade kunnat hjälpa dig om du bodde i gbg-området.
 
E Energiexpert1 skrev:
Kontakta en ventilationsfirma. Man behöver en tryckmätare eller luftflödesmätare, typ varmtråd eller dylikt, samt kunskap om flödesmätning.
Jag hade kunnat hjälpa dig om du bodde i gbg-området.
Vad tar du för en resa på ca 13mil? Jag har ringt massa bolag häromkring, men inga ville typ hjälp privat... Kan man se på något sätt nu om det är dåligt förutom hur jag känner. I höst/vinter så kan man ju se på fönstret om det är kondens. Men vill veta nu. Jag har en netatmo-enhet som läser av luften i rummet, den har jag flyttat runt i flera rum och låtit stå flera dagar. Och som jag förstår på den är allt bra. Men vet inte om man kan lita på det? Har även temp/fuktighet i alla rum och alla är inom godkänt.
Det är Kök och Sov3 som jag har bytt lister på dom andra fönsterna är fasta så dom har jag inte rört. Men efter det så tycker jag det känns mer instängt, men det kanske är att det är varmare inne som stör mig, kanske inbilbildning... men vill veta, har barn, ett med förkylningsastma...
 
  • Skärmavbild av en luftkvalitetsövervakningsapp som visar temperatur, fuktighet, CO2-nivåer och ljudnivå i ett sovrum, alla med positiva värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zitram skrev:
Vad tar du för en resa på ca 13mil? Jag har ringt massa bolag häromkring, men inga ville typ hjälp privat... Kan man se på något sätt nu om det är dåligt förutom hur jag känner. I höst/vinter så kan man ju se på fönstret om det är kondens. Men vill veta nu. Jag har en netatmo-enhet som läser av luften i rummet, den har jag flyttat runt i flera rum och låtit stå flera dagar. Och som jag förstår på den är allt bra. Men vet inte om man kan lita på det? Har även temp/fuktighet i alla rum och alla är inom godkänt.
Det är Kök och Sov3 som jag har bytt lister på dom andra fönsterna är fasta så dom har jag inte rört. Men efter det så tycker jag det känns mer instängt, men det kanske är att det är varmare inne som stör mig, kanske inbilbildning... men vill veta, har barn, ett med förkylningsastma...
Du har ju koll på luftfuktighet samt ppm på co², det är bra. Hade luften stått stilla i ett sovrum hade troligtvis ppm på co² överstigit 1000ppm, ett gränsvärde.

Men en luftflödesmätning kan ändå vara vettigt. Hör av mig i pm.
 
För att citera google "Utomhus är koldioxidnivån runt 400 ppm. Inomhus brukar den ligga på 600-800 ppm i bra ventilerade bostäder och lokaler. Det är viktigt att veta att det indikerande värdet på 1000 ppm inte är en gräns för risk för hälsopåverkan"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.