Vi har en stor tilluftsventil ovan kyl/frys i köket, luften som kommer in i huset luktar inte helt fräscht, detta borde vara den fräschaste punkten i huset?, jag menar vad kan vara fel, ett plåtrör som går ner från taket genom vinden och in i köket, måste krypa upp på vinden och kolla hur det ser ut... Vi har mekanisk frånluft, hade några frågor där osså, jag tror att tidigare ägare satt in en köksfläkt som inte är tänkt att användas tillsammans med mekanisk frånluft då det inte går att jystera hastigheten på frånluften. Tror att den går på max jämt... (förbikopplad?) Detta innebär väl att det blir dyrare att värma upp huset? Ska man inte serva mekanisk frånluft ibland?

Någon som har rekommendationer på ventilationsfirma?
 
Är du säker på att den dåliga lukten kommer från ventilen?
Någon här hemma råkade spilla mjölk i kylskåpets avfrostningskanal, och den går ut till
en balja som sitter runt kompressorn. Tanken är ju att vattnet ska avdunsta med hjälp av värmen
från kompressorn.
Det luktade i alla fall hemskt i köket, jag trodde att det låg en död råtta någonstans.
Till slut drog jag ut kylskåpet och såg var den förfärliga lukten kom ifrån.

Kontrollera kylskåpets avdunstnings-balja!


Din köksfläkt har väl åtminstone en av/på knapp?
Har du en separat motor för köksfläkten så ska den inte gå dygnet runt,
bara när det behövs. Förmodligen ska också köksfläkten ha ett spjäll eller ventil som hindrar luft att komma
in när köksfläkten är avstängd.
På köksfläkten har vi ett mekaniskt spjäll-reglage och en ratt för att justera fläkt-hastigheten.
Det är dock samma fläktenhet på taket för mekanisk frånluft och köksfläkt,
men köksfläkten har ju ett eget rör ända upp till taket.
Vi kan alltså inte stänga av fläkt-motorn helt med reglaget på köksfläkten.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.