Tjena!

I vårt hus sitter det ett 20-30 cm lång eternitrör genom väggen och till en tallriksventil i ett gammal skafferi. Tycker det känns jäkligt fel att ha eternit i tilluft, jag menar i takt med att kanalen vittrar sönder så kommer ju asbesten sugas IN istället för UT. Vad tror ni? Är det ett problem med tilluftsrör av asbest?
 
Håller det på och vittrar sönder? Jag trodde att eternitens förträfflighet var just att det inte vittrade sönder... ;)

Så länge du inte borrar eller sågar i det så är det ingen fara. Om det stör din nattsömn så tycker jag att du ska byta ut det, lägga det i dubbla plastsäckar och köra det till den lokala återvinningscentralen.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Alltså det är ju svårt att säga om det vittrar, det sitter ju inte utsatt för väder och vind så någon enorm vittring borde inte ske. Lurar på att bara stänga ventilen och gaffa tejpa igen den. Tilluften behövs inte där.
 
  • Gilla
Trempk
  • Laddar…
Om du använder skafferiet som skafferi så är tilluft inte helt fel. Mer eller mindre alla hus byggda mellan 1920 och 1970 har asbest i någon form i sig, allt från ventilationsrör, brandskivor i pannrum, isolering runt rör, i golvmattor osv. Först någon gång på 80-talet slutade man använda asbest i bromsbelägg på bilarna. Man ska ha respekt för asbest när man river i det men annars är det rätt lugnt. Du kan alltid måla röret för att binda eventuellt damm.
 
bra förslag här ovan. om rädslan är för stor, köp en sprayburk klarlack eller en valfri färgburk och måla kanalen så kommer inte en fiber att frigöras.
 
Ventilationsrör av eternit inomhus vittrar knappast. De brukar se som nya ut när man plockar ner dom. De släpper troligtvis inte heller ifrån sig några fibrer om de inte utsätts för mekanisk åverkan.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
harry73
Jag förstår att du inte vill ha ventilationsrör av eternit, men det stämmer att de framförallt vittrar när det är utsatt för väder. Antingen rör du inte ventilationen, eller så tar du bort röret och ersätter den med moderna material. Att täppa till ventilationen går kanske bra, men man också bli dyrt om det inte går bra och nan får mögel (som är värre i ett skafferi än asbest)
 
Hmm ja måla skulle ju gå, helt klart ett alternativ. Lutar nog åt att täppa igen i nuläget. Tack för alla svar. :)
 
greenhouse skrev:
Hmm ja måla skulle ju gå, helt klart ett alternativ. Lutar nog åt att täppa igen i nuläget. Tack för alla svar. :)
Jag skulle målat röret invändigt som rek ovan och lagt nytt ventrör i plast 100 mm eller vad som passar i eternitröret. Sen fogat i mellan rörändarna.
 
Alltså lagt ett nytt runt rör i det fyrkantiga eternitröret?
 
May skrev:
Jag skulle målat röret invändigt som rek ovan och lagt nytt ventrör i plast 100 mm eller vad som passar i eternitröret. Sen fogat i mellan rörändarna.
Tänkte det. Du får ju ta av ventilerna eller i alla fall ta av en del av ventilerna.
 
Hmm törs inte peta så mkt i eterniten tror jag
 
Täpp igen eller ta bort röret och ersätt med vanlig typ freshventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.