P
Hej, jag vill byta ut öppen spis mot gammal kamin men alla tar tilluft från rummet (det går ej i mitt fritidshus då man måste öppna fönster och då faller ju meningen)
Lösning borra i golvet.

Fråga: hur får jag luft från golvet in i kaminen på ett snyggt sätt. Nya kaminer är ju preppade för detta men gamla fina har ej kanaler vad jag vet för detta.
Hjälp! :)
 
Måste du ha från golvet, varför inte ta upp en ventil i närmsta yttervägg ganska nära golv som du kan stänga när ni inte eldar?
 
P
Jonatan79 skrev:
Måste du ha från golvet, varför inte ta upp en ventil i närmsta yttervägg ganska nära golv som du kan stänga när ni inte eldar?
Tack för svar!
Den står mitt i rummet och en ventil i ngn av väggarna kommer innebära kalluft in i huset...
Vill ha luften direkt till kaminen.
 
Jag förstår den men detta är en fullgod enkel/ekonomisk lösning, ventilen står bara öppen vid själva tändningen och en stund därefter.
 
C
Peter Aronsson skrev:
det går ej i mitt fritidshus då man måste öppna fönster och då faller ju meningen
Har du undertrycksventilation? Annars, OK om du inte får en optimal brasa och kanske får glänta på en dörr eller fönster innan du fått upp draget, men det skall väldigt mycket till om det inte går att elda pga dålig tilluft. Då finns det nog orsaker att se över tilluften för det allmänna inomhusklimatets skull.
 
  • Gilla
Tjoa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.