Vi ska snart få en braskamin Jötul 373 installerad i Mjöbäcksvilla (mekanisk frånluft) med källare. Vi skall själva ordna med så att tilluft för kaminen är framdragen i källaren för att sedan dras genom golvet till kaminen. Nu har jag dock börjat fundera på vad installatören sagt...Nämligen att röret skall vara oisolerat. Bildas inte kondens på röret i källaren (som är uppvärmd) när kallluften utifrån passerar genom det? Funderar på att sätta en kondensstrumpa på röret men är inte säker på att det är den rätta lösningen.

När jag ändå är igång, är det verkligen rätt med tilluft till kaminen i denna typ av villa? hur blir det med övertryck på övervåningen? Någon som har några tips om var man kan hitta info?

Många tack för all hjälp jag kan få!

/snart kaminägare
 
Om du inte har tilluft så blir det undertryck i kaminen och draget kan bli så dåligt att det t.o.m. suger in rök i huset.
Då det var som kallast i vintras mätte jag tempen på mitt tillrör (som precis var nyinstallerat) och det var runt -12 grader C. Det var innan jag isolerade. Kolla med installatören VARFÖR det inte ska isoleras, jag vet inte varför nackdelarna skulle överväga fördelarna (kondens och kyla samt större massa luft per volym)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.