Hej
Står i begrepp att bygga nytt hus, när jag pratar med hustillverkaren och även kollar med bekanta som byggt nytt så är det som finns att tillgå för tilluftsdon Freshventiler i form av skitfula vita lådor som ska synas på innerväggarna!
Skräck!
"Jo men dom syns inte om du hänger en gardin för" duger inte eftersom jag förmodligen inte vill ha gardiner
Finns inga alternativ som är mer diskreta!!!
Eller har jag hittat en nisch inom vilket jag borde starta ett företag.
Tack
 
  • Gilla
elineli
  • Laddar…
Välj fönster med springventiler/fönsterventiler redan monterade från fabrik.
 
Tack för svar men vi har redan tänkt på detta o skrotat den lösningen eftersom vi inte vill hacka i fönstrena.
Finns det någon som sett eller hört om några tilluftsventiler som syns så lite som möjligt?????
 
Vad menar du med "hacka i fönstrena"?
 
Spaltventiler i fönstren innebär att de borras med grova borr, ca 15 mm.
Det kan förståeligt nog uppfattas som att man hackar i fönstret. Det ger inte heller tillräckligt flöde för full ventilation.
 
Men det finns ju fönsterventiler som MONTERAS PÅ FABRIK ,INBYGGDA i fönsterna.
Ser jäkligt diskret ut. Syns inte om man inte vet att de är där. Även utan gardiner.

Flödet räcker gott till om du givetvis inte bara tar 1 fönster med ventiler.
 
ostberg skrev:
Eller har jag hittat en nisch inom vilket jag borde starta ett företag.
Ja, det har du :p

Hade precis samma tankegångar som du då vi byggde hus. Man har i princip att välja mellan skitfula och asfula ventiler. Take your pick...
 
Jag har inte sett eller hört eller läst om det, men borde man inte kunna gå in genom yttervägg inom mellanbjälklaget/vindsbjälklag och sedan ner i taket med en ventil där.

Om man nu måste ha en speciallösning på det hela...en ventil i taket syns väl mindre än en på väggen tänker jag...

Eller så bygger man med FT(X) och skippar frånluftvärmepumpen till fördel för något annat....
 
Hej
Tack för alla svar!

Vet hur spaltventiler ser ut och det är inget som vi vill ha, vet nu att jag börjar låta
som en stilfacist....

Zno - vilken typ av fula ventiler valde du?

Ps - Fan, vi skulle ha flyttat en gammal timerstomme med inbyggt "drag".... Fast det är klart då skulle vi nog inte kunna flytta in i November i år
 
http://www.mockfjards.se/premium4.html

Dålig bild, men inte kan du väl störas av den lilla aluminiumskenan längst upp. eller?

Isåfall vet jag inte vad som kan duga , då ventilations branschen inte riktigt tillhör den ledande styrkan inom stil...=)
 
Letar själv ochså efter runda tilluftsventiler att ha i kontoret in genom väggen. Ingen som har tips på någon bra nätbutik?
 
Hej Tjoa
Jo du förstår har man lagt ut xxx antal kronor på att få fönster i gammal stil så vill man ogärna sticka dit en spaltventil....
Då vänder vi lite på frågan då:
Jag har funnit ventiler som är vackra som man gärna visar för dom är just snygga problemet är att då är funktionen lika enkel som en traditionell tallriksventil. Alltså öppen kanal genom väggen med ett reglerbart lock på insidan. Alla säger att det är stor risk för kallras och alltså inte att rekommendera i moderna byggnationer etc.
Åsikter om detta.
Jag börjar bli tjatig nu känner jag.
 
LAINE skrev:
Letar själv ochså efter runda tilluftsventiler att ha i kontoret in genom väggen. Ingen som har tips på någon bra nätbutik?
Velcoventilen
http://www.liljengrens.se
 
ostberg skrev:
Hej Tjoa
Jo du förstår har man lagt ut xxx antal kronor på att få fönster i gammal stil så vill man ogärna sticka dit en spaltventil....
Det va ju en annan femma, Tog för givet att du skulle bygga nytt och köpa helt vanliga nya fönster.

Och alternativet att göra som skrivits tidigare , Montera ventilen i taket och gå ut vid takfot/vägg är inget alternativ heller då?

Typ som ett upp o nervänt U eller L
 
Enklast är väl att byta ut tätningslisten i överkant på fönstren mot borstlister och kanske komplettera med ett par gammaldags klaffventiler som ,om dessa tolereras ,kan öppnas vid behov. Men kallras blir det naturligtvis. Byggs det med radiatorer så kan luftintaget integreras med dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.