Hej
Håller för fullt på att kolla efter en kamin till vår Jorduggla.
Pratade igår med en säljar på kaminexperten i Ängelholm om
tilluft utifrån eller inte. han påstod att det inte behövdes bara
man öppnade ett fänster när man tände på.

Jag tycker det verkar skit konstig. ad jag läst här och på många andra sidor så ska man om möjligheten finns ta luften utifrån (i vårt fall underifrån huset)
för att få en bättre förbränning .

Vem ska jag tro på? Och vart hittar man kaminer med tilluftsanslutning??

Finns inte så många på marknaden vad jag sett som har det.

HJÄLP !!

 
Börja med att fråga dig själv om du har lust att alltid kuta & öppna ett fönster varje gång du ska elda i kaminen. Tänk dig själv en vargavinter, -25 grader ute & du vill elda. Först av allt så fryser du halvt ihjäl när du öppnar fönstret, sen ska du huttrande & skakande ta dig till kaminen & där försöka tända med skakande händer. Det lär gå åt många tändstickor. ;)
 
De flesta kaminer har någon form av tilluftanslutning i botten.

Har du mekanisk frånluft i huset? Då är separat tilluft nästan ett krav för att få det att funka.

Har du inte mek. frånluft måste du Dessutom ta redan uppvärmd luft för att ge syre till brasan och då måste den varma luften ersättas via tilluftsventil med - kall luft.

Om det går; anordna sep. tilluft till kaminen,
 
Resonemang:

Varför förbränna redan uppvärmd luft, om möjligheten finns att ta tilluften utifrån? Borde vara mer ekonomiskt (förutom ev. problem med undertryck), eller?

/C :cool:
 
Har man en kamin med stängda luckor och små tilluftsöppningar (typ en modern Contura) borde det inte vara några större mängder varmluft men alla bäckar små......................
 
Conny skrev:
Resonemang:

Varför förbränna redan uppvärmd luft, om möjligheten finns att ta tilluften utifrån? Borde vara mer ekonomiskt (förutom ev. problem med undertryck), eller?

/C  :cool:
Exakt så har jag åxå tänkt innan jag snackade med säljareen på kaminexperten. Får väll kolla runt lite till.

Tack alla !
 
brasse skrev:
De flesta kaminer har någon form av tilluftanslutning i botten.
Jag skulle vilja påstå att det är så att de flesta små, lågpriskaminer som säljs inte har någon tilluftsanslutning.

Visst är det absolut att föredra, men för egen del så fungerar det bra även utan.

Vi har en kamin från just Kaminexperten, utan tilluftsanslutning. Tilluften kommer från en väggventil som sitter cirka 2,5 meter från kaminen.
Effekten räcker mer än väl för det utrymme den står i (gillestuga på 30-35 m2), även om det är svinkallt ute. Jag öppnar inget fönster vid uppstart heller.
 
Mercafreak skrev:
Hej
Håller för fullt på att kolla efter en kamin till vår Jorduggla.
Pratade igår med en säljar på kaminexperten i Ängelholm om
tilluft utifrån eller inte. han påstod att det inte behövdes bara
man öppnade ett fänster när man tände på.
Kan hans argument bero på att de inte levererar någon kamin med tilluftsanslutning??? ;)
 
GoForIt skrev:
[quote author=brasse link=1144656164/0#2 date=1144691778]De flesta kaminer har någon form av tilluftanslutning i botten.
Jag skulle vilja påstå att det är så att de flesta små, lågpriskaminer som säljs inte har någon tilluftsanslutning.

Visst är det absolut att föredra, men för egen del så fungerar det bra även utan.
[/quote]

Jag tänkte nog snarare på modellen större....... :-?

Är det så att den skall in i ett nytt hus med mekanisk frånluftsventilation så anser jag att en kamin med separat tilluft eller möjligtvis en tilluftsöppning i dess omedelbara närhet är nästan ett måste för att få det att fungera och ha en viss komfort kvar (dvs inte öppna fönster i 10 minuter vid upptändning, BRRRRRRRR)
 
Nån som har några bra tips på sånna kaminer med tilluftsanslutning?
Å vart köper mand em??

Vi ska ha tillluften underifrpn om det ha rnån betydelse.
 
morsan skrev:
[quote author=Mercafreak link=1144656164/0#9 date=1144776540]Nån som har några bra tips på sånna kaminer med tilluftsanslutning?
Å vart köper mand em??

Vi ska ha tillluften underifrpn om det ha rnån betydelse.
http://www.camina.se/    åf finns på hemsidan
http://www.nibe.se/brasvarme/varumarken.asp   åf kan sökas på hemsidan, finns en i Ängelholm ;)[/quote]

Jättetack !!
Kanonsidor. Ska åka å kolla i eftermiddag :)
 
Hejsan !!

Hittade denna tråd när jag letade runt efter "tilluft till braskamin". Vi har en spisinsats (handöl) till vår öppenspis där tilluften tas via ett litet hål ( 3-4 cm i diameter ) i kaminens botten. Jag undrar nu hur man på ett lämligft vis kan dra in tilluft till denna kamin, och om det är värt det.. Vi har ett tilluftsdon på ytterväggen cirka 3-4 m från kaminen, räcker det med att ha det öppet, eller ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.