Jag försöker bestämma mig för hur jag ska göra med kaminen som snart ska installeras hemma, alternativen är som jag ser det två: Antingen att ansluta kaminen direkt med rör genom väggen till kaminens tilluftsanslutning eller alternativ två att istället installera en vanlig tallriksventil på väggen ovanför kaminen enligt samma princip som fönster med element under. Dvs att kallraset som uppstår elimineras/minskas av värmen från kaminen. Så vilken lösning tror ni är Bäst?

Huset har mekanisk frånluftsventilation (utan återvinning) och tilluft genom springventiler i fönstren och kaminen kommer att stå mot yttervägg där det är enkelt att ta upp ett nytt hål för ventil/slang.
 
Är det enkelt att ordna tilluftsanslutningen så är det bara att göra det. Det finns inga direkta nackdelar att ha en direktanslutning mer än installationsarbetet. En tallriksventil är en lösning om det inte finns direktanslutning på kaminen eller om det är svårt att komma ut med en slang, tex pga murstock.
 
pelle242 skrev:
Är det enkelt att ordna tilluftsanslutningen så är det bara att göra det. Det finns inga direkta nackdelar att ha en direktanslutning mer än installationsarbetet. En tallriksventil är en lösning om det inte finns direktanslutning på kaminen eller om det är svårt att komma ut med en slang, tex pga murstock.
Det jag är orolig för är mest om det blir kallras från kaminen/tilluftsanslutningen när man inte eldar, jag tänker mig att jag med en tallriksventil kan stänga ventilen helt när jag inte eldar. Men det kanske inte blir något problem i praktiken? Tilluftsslangen kommer naturligtvis att vara kondensisolerad ifall jag installerar en sådan.
 
En typisk tilluftanslutning är 65mm och en tallriksventil betydligt större vilket tillsammans med kondensisoleringen att kallraset borde vara större för ventilen. Dock tror jag det är helt försumbart i sammanhanget och dessutom blir det bakom kaminen och där är man inte så ofta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.