Hej,

Har tillträdesdag 15 juli på huset jag köpt och funderingar har dykt upp.

Hur går ett lämpligt förfarande ut på tillträdesdagen ut? Träffas man först i huset och kollar städning osv.?

Träffas man sedan på banken och gör upp affären? Brukar mäklaren medverka denna dag, eller får man sköta allt själv?

Finns det något man ska tänka på ifall huset ska betalas kontant istället för med lån delvis? Jag tänker mig då att banken har ett intresse av att allt blir rätt, vilket de ju inte har när det betalas kontant?
 
Man brukar väl ses på köparens bank tillsammans med mäklaren. Sen kan man väl absolut besöka huset tillsammans om man vill för att stämma av diverse mätare och även städningen.

Men kolla du med mäklaren hur det gäller i ditt specifika fall.
 
Det är väldigt bra om köpare och säljare kan träffas en timme innan och läsa av mätare, visa nycklar och kanske lite "sista-minuten-info" som vilken dag det är soptömning, om sotaren föreslagit tid för sotning etc. Samtidigt kollar man över att allt är städat och tömt. Sedan åker man till banken, och gör upp det juridiska, och där bör mäklaren vara med och se till att allt går rätt till.
 
Det är bra om man beställer tid med sin bankman, dels så att banken kan ordna ett rum, dels så att en banktjänsteman kan vara närvarande en stund och ex. ordna med pengahanteringen (lån som skall återbetalas, ev. lån som skall betalas ut osv.).
 
Jag träffade min bankman på banken tillsammans med mäklare och säljare. Eller nej, det gjorde jag ju inte nej för mäklaren hade visst glömt meddela säljarna... :thumbdown:
Men, det är nog det mest vanliga tillvägagångssättet i alla fall. Kolla med din mäklare!
 
Men hur hanterades det då, om inte säljarna var där?

För många år sedan när jag och min fru sålde våra resp. bostadsrätter för att flytta ihop i första huset, då sålde vi utan mäklare. Köparna till hennes lägenhet var ett väldigt ungt par, jag föreslog att vi skulle göra upp slutbetalningen på deras bank, så de skulle känna sig lite mer på "hemmaplan".

Nåväl vi kommer dit, och det visar sig att de hade inte alls pratat med någon på banken, allmän förvirring, och vi skulle slutbetala vårt hus senare på dagen.

Samtidigt så var jag hela tiden lite misstänksam eftersom det hade visat sig att tjejen var dotter till en känd journalist som på den tiden drev ett TV program av typ "uppdrag granskning". Så jag väntade mig dolda kameror överallt.

Då när vi sålde så var det inte självklart med budgivning, många lägenheter såldes efter principen först till kvarn, vi gjorde det också, vi satte ett pris som var ca 5% högre än vad vi i bästa fall räknade med att få ut, men köpare kunde lita på att om de bjöd begärt pris så fick de lägenheten. Visade min lägenhet på förmiddagen, ca 40 pers. kom på visningen. Medan vi visade den andra lägenheten på eftermiddagen så ringde en person och köpte min. Det var många intresserade på den andra lägenheten, men en kille undrade om han fick komma tillbaka lite senare med sin flickvän. "Lite senare" blev 23.30 på kvällen. Och strax efter midnatt säger de "vi tar den". Det agerandet i kombination med vem som som visade sig vara hennes pappa, gjorde att jag var väldigt orolig att det skulle visa sig vara oseriöst på något sätt.

Kan väl också säga att metoden med först till kvarn verkade fungera då. Min lägenhet gick för ett kvm pris som låg 5 - 10% över vad någon annan fick ut i min förening vid den tiden (jag hade koll eftersom jag var ordf. i föreningen, och vi hade väldigt många överlåtelser, så god statistik). Det var också exakt en som ville köpa till det priset. Ytterligare några spekulanter ville bjuda lägre.

Min frus lägenhet hade vi lite sämre statistik koll på, men lyckades ändå pricka rätt, det var exakt en köpare som bjöd det begärda priset.

Jag blev medveten om risken med "först till kvarn löftet". På min lägenhet fick jag in en till som bjöd det begärda priset, ca 5 minuter efter det första budet. Men den personen hade inte sin finansiering klar och jag bedömde att det var mycket tveksamt om hon skulle kunnat köpa. Hon hade pluggat utomlands och var just tillbaka i Sverige, jobbade som timmanställd i lågavlönat yrke, noll kontantinsats. Så jag var väldigt glad att hon inte ringde 6 minuter tidigare.
 
Alla de gånger jag köpt/säljt hus/lägenhet så har mäklarna ordnat med allt detta, ordnat med köparnas och säljarnas banker etc. Köpare och säljare har i princip bara behövt infunnit sig på anvisad plats vid angiven tid. Det man får ordna själv är förstås att säljare och köpare möts för att gå igenom praktiska detaljer, hur maskiner funkar etc.
 
  • Gilla
olomar och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men hur hanterades det då, om inte säljarna var där?
.
Två äkta namnteckningar, ett äkta datum och ett fejkat...
Min bankkontakt erbjöd sig att träffa säljarna dagen efter eller när det nu var, väldigt schysst. Jag bor ca åtta mil från banken och säljarna det dubbla så det var liksom inte bara att svänga in när någon hade en kvart över.

Att glömma säga till säljarna om försäljningsdagen var för övrigt inte det enda den mäklaren tabbade sig med, han var enastående dålig på att ringa och meddela nya bud, man fick tjata sig till visningar samt att han glatt lämnade ut mitt namn till en annan budare under pågående budgivning vilket är tämligen korkat eftersom jag är den enda i landet med det namnet så vips fick ju jag ett telefonsamtal från en annan spekulant som ville övertyga mig att hoppa av... Gamla tiders "skampåle" borde återinföras inom mäklaryrket tycker jag. :)
 
Dalbotös skrev:
Två äkta namnteckningar, ett äkta datum och ett fejkat...
Min bankkontakt erbjöd sig att träffa säljarna dagen efter eller när det nu var, väldigt schysst. Jag bor ca åtta mil från banken och säljarna det dubbla så det var liksom inte bara att svänga in när någon hade en kvart över.

Det där låter inte helt säkert juridiskt sett i mina öron. Men jag kan inte komma på på rak arm vad som skulle kunna gå fel när det "bara" gäller köpebrevet.
 
I senaste huisköpet jag gick igenom så träffades vi kvällen innan.
Kollade av huset, fick lite "sista minuten info" från säljaren. Lite praktiska saker, inget stort egentligen.

Sedan på fredagen möttes vi hos mäklaren. Vi skrev på alla papper, mäklaren gick och ringde respektive bank, och sedan var det klart och jag fick nycklarna i handen.
 
Jag genomförde ett husköps slutbetalning för en dryg vecka sedan. Förfarandet var som såhär i mitt fall.

När budgivningen var slutförd & jag vunnit, samt att kontraktsskrivningen skedde så kom vi fram till ett överlåtelse/tillträdes-datum.

Därefter att jag löst frågan om lån m.m. med min bankkontakt så föreslogs en tidpunkt från denne på min bank för själva överlåtelseformalian. Detta innebar att jag träffade min bankkontakt en förmiddag för att skriva på en hel hög med papper gällandes lagfart, pantbrev, lån, försäkring, m.m. Ca 45min senare var det bokat med säljarna (lite tajt med tiden, 1timme senare hade varit bättre) & mäklaren på min bank i ett konferensrum, där vi gick igenom det slutgiltiga från mäklaren sida med köpeskilling, mäklarensarvode (mycket viktigt ;) ). När säljarna & jag som köpare godkänt detta & skrivit på så gick min bankkontakt & genomförde pengaöverföringarna. Under tiden fick jag nycklarna till huset. När överföringarna var klara kom bankkontakten tillbaka med kvitton på detta & då var allt klart med säljarna. Därefter gick vi tillbaka till bankkontaktens kontor & gick igenom det sista samt att mäklaren tittade förbi när denne sagt hejdå till säljarna.

I mitt fall så skulle vi haft en på platsen genomgång av fastigheten mellan kontraktsskrivningen & tillträdet. Men då jag prutade ner priset så blev säljarna troligen lite "putta" & hörde aldrig av sig, jag fick tag på dem först kvällen innan på telefon. Så då snackade vi lite. Städning & trädgård var i ordning när jag anlände. De hade t.o.m. lämnat kvar endel saker jag inte räknat med, vilket var possitivt. I övrigt är det inga större bekymmer att sätta sig in i bostaden på egen hand.
 
Hur hade ni förberett med banken innan då för slutbetalningen? Ska man skriva något papper så att mäklaren sedan bara kan ringa till banken så att de för över pengarna till säljarens konto?
Eller ska man ta med sig laptopen och göra en överföring själv på mäklarkontoret?
Eller kan man förbereda genom att betala hela beloppet till mäklarens konto så att pengarna finns där till mötet hos mäklaren på tillträdesdagen?
 
Lena_Nilsson skrev:
Hur hade ni förberett med banken innan då för slutbetalningen? Ska man skriva något papper så att mäklaren sedan bara kan ringa till banken så att de för över pengarna till säljarens konto?
Eller ska man ta med sig laptopen och göra en överföring själv på mäklarkontoret?
Eller kan man förbereda genom att betala hela beloppet till mäklarens konto så att pengarna finns där till mötet hos mäklaren på tillträdesdagen?
Det är mäklarens jobb att arrangera allt och att informera dig. Du ska inte behöva bekymra dig om dessa detaljer.
 
T
Flera skrev nåt här men inte vet jag nu hur det SKA gå till so allt blir bra. Ska Köparen få Nycklar innan Pengar är Överfört eller ska man hålla Nycklarna tills man har peng på Konto ? Flytten från Bostadsrätt gjorde man allt på en Dag och det var på Mäklarens Kontor det skedde! Vad gäller nu ?
 
Övertagandet sker ofta på en bank, säljare och köpare, tillsammans med mäklaren. Affären görs upp, kontraktsskrivning sker och nycklar överlämnas.

De gånger jag köpt/sålt har lägenhet/fastighet gemensamt kollats någon timme innan avseende städning etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.