Bakgrund:
Har blivit tipsad om Byggahus och hoppas kunna få hjälp.
Äger sedan slutet av 80-talet ett hus i ett samhälle i mellansverige. Huset är envåningshus, byggt andra halvan av 1800-talet och man kan nog kalla det för ett gatuhus. Jag ska skicka med en ritning.
Huset ligger i hörnan av fastigheten och har inte bara fasad mot gatan utan även mot grannen. Ända sedan jag flyttade in har jag med jämna mellanrum ca 5-6 år låtit se över fasaden och taket som är mot grannen. Dom som har gjort jobbet har då nästan alltid arbetat från stegar eller på senare tid en flyttbar ställning som stått på grannfastigheten.
Jag har informerat grannen och vi har alltid kommit överens så det har aldrig varit några bekymmer att kunna göra underhållsjobben.
för tre år sedan såldes grannfastigheten. Tidigare ägare bodde där redan när jag flyttade dit. När jag i höstas hade på gånga underhållsarbeten och som vanligt berättade för grannen och frågade vad han hade för önskemål om när det t ex skule göras, blev det bom-stopp. Underhåll av huset för du sköta utan att gå in på min tomt, var det svar jag fick.
Jag har koll att alla de papper jag kunnat få tag i på kommunen och lantmäteriet, men ingenstans står något om servitut eller annat om att jag har rätt att gå in på granntomten för att underhålla mitt hus.
Jag förstår ju att det är ju det normala, men mitt hus har ju byggts och funnits på samma plats i över 150 år. Det måste ju ha gjorts många arbeten där man behövt gå in på grannens tomt. Om kommunen eller vem det nu var för 150 år sen, som tillät att huset byggdes som det gjordes, så måste man väl indirekt gett "tillstånd" till att vara på granntomten när man t ex ska göra underhållsarbete på fasaden.
Jag har försökt lirka med grannen, frågat om det rört sig om at han vill ha pengar eller om det är någonting annat, men svaret är detsamma - Du går inte in på min tomt när du ska fixa med ditt hus - och han är helt avvisande till att prata mer/diskutera det hela.
En byggare jag frågat sa att man kan ju använda en skylift men det blir ju väldigt mycket dyrare och så kommer man ändå inte åt den nedesta metern på fasaden utan då måste man ändå stå på marken.
Nu till min fråga:
Kan jag på något sätt få "lagligt tillstånd" att få stå på granntomten eller ha ställning på granntomten när jag ska underhålla fasaden?.
 
  • Handritad skiss av trädgårdsplan med benämnda delar: gräsmatta, rabatter, gångvägar, minidamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
PellePeps och 6 till
  • Laddar…
Är ytan asfalterad där du vill stå/ställa en ställning? Kan du råka förstöra någon växtlighet pga underhållet? Jag skulle renovera när grannen är bortrest.
 
  • Gilla
  • Haha
Eva Berg och 5 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Nu till min fråga:
Kan jag på något sätt få "lagligt tillstånd" att få stå på granntomten eller ha ställning på granntomten när jag ska underhålla fasaden?.
Ja du ansöker om att bilda ett officialservitut hos lantmäteriet. Ditt behov att underhålla husets fasad kommer då vägas mot grannens rätt till sin egendom, jämför med 2:15 RF samt främst 7:e kapitlet i FBL. Det kommer kosta dig minst kring 50 000 kronor, men får du igenom ditt servitut är din rätt mer eller mindre tryggad för all framtid (teoretiskt kan servitutet upphävas, men det kan vi lämna där hän så länge).

Teoretiskt kan någon gammal rätt som inte registrerats i fastighetsregistret finnas, men det skulle inte vara konstigt om en sådan rätt saknas, särskilt om det rör sig om en avsöndring (privatjorddelning som var möjlig fram till början av 1970-talet då nya jordabalken infördes). Det kan vara värt att undersöka, men även det kostar om du inte tror att du har kompetens att själv begära ut alla gamla förrättningsakter och göra din egna arkivutredning.
 
  • Gilla
cpalm och 15 till
  • Laddar…
Om det finns ett gammalt tillstånd/servitut. Så är första stället att leta i avstyckningshandlingen för fastigheten. Den finns att läsa hos lantmäteriet.
 
  • Gilla
jenny-d och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det finns ett gammalt tillstånd/servitut. Så är första stället att leta i avstyckningshandlingen för fastigheten. Den finns att läsa hos lantmäteriet.
Se andra stycket i mitt inlägg ;)
Men för all del, jag kanske skulle varit lite tydligare i hur jag formulerade mig. Jag skulle dock säga att TS kan få gå tillbaka längre än avstyckningsakten om det vill sig illa. Det är viktigt att komma ihåg att det är olika lagstiftning för fastighetsbildning på landet och inom städer fram till 1970-talets början, så till att börja med måste TS veta vart han ska leta, stadsägorna är inte alltid lika lättåtkomliga som fastigheter som bildats utanför städerna. Så det kan finnas en del fallgropar för TS om han ger sig på att göra en egen arkivutredning.
 
  • Gilla
Göran Sigholm
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är ytan asfalterad där du vill stå/ställa en ställning? Kan du råka förstöra någon växtlighet pga underhållet? Jag skulle renovera när grannen är bortrest.
Asfalterad yta= Se skiss. Att få tillgång till grannens frånvaroplaner och synka det med en entreprenör är ett ekvillibristjobb som i vart fall inte jag är kapabel till.
 
Jag har nyligen lämnat arbetslivet så jag kan nog ta mig tid att kolla i div arkiv. Annars så verkar det ju i alla fall vara möjligt att lösa via ett officialservitut,. Även om det kostar skjortan så kan det nog vara värt det.
Tack för er hjälp Tack för er hjälp Falckman, hempularen och Claes, och hej då.
 
  • Gilla
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har nyligen lämnat arbetslivet så jag kan nog ta mig tid att kolla i div arkiv. Annars så verkar det ju i alla fall vara möjligt att lösa via ett officialservitut,. Även om det kostar skjortan så kan det nog vara värt det.
Tack för er hjälp Tack för er hjälp Falckman, hempularen och Claes, och hej då.
Vilken trist granne.. Vad har han att förlora på att du får ställa en byggställning på delar av hans mark några dagar vartannat decennium..?

Och vad har han att vinna på att neka dig..?

Att komma nyinflyttad och bete sig såhär.. Ja man tar sig lite för huvudet..

Fortsatt kommunikation med grannen tycks fruktlös, men det kan eventuellt vara värt att tala om för honom att om du nekas tillträde till hans tomt, så blir du tvungen att ansöka om officialservitut. Ett sådant kommer att gälla för tid och evighet och innebära en belastning för hans fastighet, då du (inom rimliga gränser) helt lagligt kan ockupera delar av hans mark när det är dags för underhåll. Sen att du är lite äldre av dig gör förstås att det tar rätt lång tid med åtgärderna…

Kassan är ju rätt skral efter pensionen också, så vindskivorna får tas ett år, fönsterfoder året därpå, fasaden därefter…

Nej, självklart är det inte kul att hålla på så och några konflikter vill gemene man förstås oftast inte ha.

En fråga:

Har du koll på de fysiska gränsmärkena? Det slår mig som lite märkligt att din fasad är belägen precis på gränsen till grannfastigheten.

Det jag hade hoppats på var att med lite tur, så sträcker sig din tomt faktiskt en bit längre in mot grannen än vad du tror.
 
  • Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
Precis som ovan, är du helt hundra på var fastighetsgränserna går? Tänk om gränsen istället löper utmed långsidan av hans garage? Då är det plötsligt ombytta roller och din granne som får stå med mössan i hand och be om lov.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H
K Kasthall skrev:
Bakgrund:
Har blivit tipsad om Byggahus och hoppas kunna få hjälp.
Äger sedan slutet av 80-talet ett hus i ett samhälle i mellansverige. Huset är envåningshus, byggt andra halvan av 1800-talet och man kan nog kalla det för ett gatuhus. Jag ska skicka med en ritning.
Huset ligger i hörnan av fastigheten och har inte bara fasad mot gatan utan även mot grannen. Ända sedan jag flyttade in har jag med jämna mellanrum ca 5-6 år låtit se över fasaden och taket som är mot grannen. Dom som har gjort jobbet har då nästan alltid arbetat från stegar eller på senare tid en flyttbar ställning som stått på grannfastigheten.
Jag har informerat grannen och vi har alltid kommit överens så det har aldrig varit några bekymmer att kunna göra underhållsjobben.
för tre år sedan såldes grannfastigheten. Tidigare ägare bodde där redan när jag flyttade dit. När jag i höstas hade på gånga underhållsarbeten och som vanligt berättade för grannen och frågade vad han hade för önskemål om när det t ex skule göras, blev det bom-stopp. Underhåll av huset för du sköta utan att gå in på min tomt, var det svar jag fick.
Jag har koll att alla de papper jag kunnat få tag i på kommunen och lantmäteriet, men ingenstans står något om servitut eller annat om att jag har rätt att gå in på granntomten för att underhålla mitt hus.
Jag förstår ju att det är ju det normala, men mitt hus har ju byggts och funnits på samma plats i över 150 år. Det måste ju ha gjorts många arbeten där man behövt gå in på grannens tomt. Om kommunen eller vem det nu var för 150 år sen, som tillät att huset byggdes som det gjordes, så måste man väl indirekt gett "tillstånd" till att vara på granntomten när man t ex ska göra underhållsarbete på fasaden.
Jag har försökt lirka med grannen, frågat om det rört sig om at han vill ha pengar eller om det är någonting annat, men svaret är detsamma - Du går inte in på min tomt när du ska fixa med ditt hus - och han är helt avvisande till att prata mer/diskutera det hela.
En byggare jag frågat sa att man kan ju använda en skylift men det blir ju väldigt mycket dyrare och så kommer man ändå inte åt den nedesta metern på fasaden utan då måste man ändå stå på marken.
Nu till min fråga:
Kan jag på något sätt få "lagligt tillstånd" att få stå på granntomten eller ha ställning på granntomten när jag ska underhålla fasaden?.
Prata med kommunen, kanske går det komma runt eftersom det var ok att bygga så när huset byggdes.. Prata med Lantmäteriet så att du är säker på var tomtgränsen går. Jag skulle knalla upp till Lantmäteriet och prata med dem, alltid lättare att få snabba uppgifter när man står öga mot öga. Sen får du koppla på charmen😉😀 En påse bullar i bakfickan om de är trevliga skadar inte.
 
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Prata med kommunen, kanske går det komma runt eftersom det var ok att bygga så när huset byggdes.. Prata med Lantmäteriet så att du är säker på var tomtgränsen går. Jag skulle knalla upp till Lantmäteriet och prata med dem, alltid lättare att få snabba uppgifter när man står öga mot öga. Sen får du koppla på charmen😉😀
Men ett bygglov har ju ingen civilrättslig påverkan. Den ger inga rättigheter gentemot grannen.

(Jobbar inte allt kontorsfolk hemma numera? Att hitta en lantmätare på ett kontor känns knepigt 2023.)
 
  • Gilla
Polypen och 2 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Asfalterad yta= Se skiss. Att få tillgång till grannens frånvaroplaner och synka det med en entreprenör är ett ekvillibristjobb som i vart fall inte jag är kapabel till.
Jag såg och förstod din skiss. Bjud grannen och frun på en spa-weekend långt bort och gör jobbet då ;)
 
  • Haha
Marie Beliaev
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men ett bygglov har ju ingen civilrättslig påverkan. Den ger inga rättigheter gentemot grannen.

(Jobbar inte allt kontorsfolk hemma numera? Att hitta en lantmätare på ett kontor känns knepigt 2023.)
Jo, det går att hitta, det beror förstås hur det ser ut just i den kommunen som man bor i.
Frågan är hur såg bygglovet och rättigheter ut på den tiden? Idag får du inte bygga ut till tomtgränsen. Finns det undantag för hus som byggdes i en annan tid med andra regler och förutsättningar. Ser inte det som omöjligt att det finns regler som kan användas till TS fördel. Sen är ju luften fri om man inte får beträda grannens tomt. Frågan hur högt ovan mark men då kommer väl möjligen hemfridzonen in.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.