Jag undrar vad som gäller för "tillträdesrätt" för vägar som är enskilda eller samfällighetsägda (i denna stund vet jag inte än vad det är för sorts ägande)
Jag har sökt runt på olika forum och sidor men inte hittat något som tar upp tillträde för en annan markarrendator och deras rätt att använda vägen till sin arrendetomt.

Det är så här att jag ska ha en parkering och behöver en bit mark som jag ska arrendera av kommunen så långt är allt ok.
Men för att komma till den här marken måste jag använda ca 7-10 meter av en koloniförenings väg för att ta mig dit och jag kommer givetvis att ersätta föreningen för slitage/nyttjande men jag vet inte om dom är så pigga på att jag har en parkering strax intill deras område.

Nu undrar jag om dom kan stoppa mig och förbjuda mig att använda deras väg? (Om det är en enskild väg så kan man förbjuda motortrafik vet jag)

Finns det nån slags paragraf som jag kan stödja mig på och hävda min rätt till att använda den lilla delen av vägen?

Och om nu vägen är kommunal vilket inte är helt osannolikt eftersom koloniföreningen också arrenderar av kommunen har jag då tillträde till den automatiskt för att komma till min arrendetomt?


Mvh Patrik
 
Såvitt jag förstår så kan man inte nekas väg till sin tomt. Men om det verkligen gäller en arrenderad parkeringsplats (om jag förstår situationen rätt så ligger inte din riktiga tomt i direkt anslutning till marken?) är nog tveksamt. Att de arrenderar marken av kommunen spelar troligen ingen roll.

Om vi antar att det är en väg som ägd av föreningen, OCH om de har fått statliga elle kommunala bidrag till bygge eller underhåll av vägen (tydligen ganska vanligt). Då får de inte neka allmänheten att nyttja vägen (enl. vad jag hört, men kanske värt att dubbelkolla).

Detta kom upp i samband med en ganska hetsig diskussion i en vägförening där mina föräldrar hade sommarstuga för ett antal år sedan. Det fanns en frivillig vägförening. Kommunen lobbade för att den skulle omvandlas till en registrerad samfällighet och lockade med bidrag för upprustning av vägarna. De som hade hus i direkt anslutning till havet var mest positiva till förslaget, ända tills det avslöjades att kommunens syfte var att öka tillgängligheten till stranden för allmänheten, de hade färdiga planer för att expropriera ett antal havsnära tomter för bygge av parkeringar. Problemet var att de i nuläget inte kunde tvinga fram att allmän biltrafik skulle tillåtas på vägen ned till parkeringsfälten. Det var just de som var mest drivande för att accpetera kommunens förslag om samfällighet med bidrag, som skulle fått sina sommarstugor jämnade med marken för parkeringen.

Snacka om helomvändning på det efterkommande föreningsmötet.
 
hempularen skrev:
Det var just de som var mest drivande för att accpetera kommunens förslag om samfällighet med bidrag, som skulle fått sina sommarstugor jämnade med marken för parkeringen.
Spännande historia, Hempularen!

Men det låter lite osannolikt att ett antal hus på tomter i ett fritidshusområde skulle "jämnas med marken" för att en parkeringsplats skulle anläggas.

Kan du dokumentera detta, eller är det bara en kul skröna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.