Jag har sålt mitt hus sedan en tid tillbaka och har överlåtandedatum satt till den siste maj. Har nu förstått att köparen redan mer än 1 1/2 månad innan tillträdesdag ändrat adress till min adress samt även tecknat telefonabonnemang på samma adress. Jag bor inte i huset utan har ett annat hus som jag är skriven på. Upptäckte det här när jag kom till huset och såg en stor hög med eftersänd post i min brevlåda. Sökte på Hitta.se och kunde då dels konstatera att adressändring var gjord och att det även fanns ett telefonnummer registrerat på min fastighet. Dubbelkollade med Telia och fick bekräftat att abonnemang var tecknat på min fastighet. Frågan är: Är det ok för köparen att göra så här? Jag har erbjudit köparen att få tidigare tillträde men det har man avböjt. Nu har man trots det gjort ovan saker vilket jag ser som att dom gör på min bekostnad. Normalt sett så får man ju se till så att dessa saker fungerar först EFTER tillträde. Nu alltså detta mer än 1 1/2 månad i förväg... Känner mej nästan lite kränkt och faktiskt också frustrerad över deras beteende.
/Wilma
 
Redigerat:
Rent formellt tror jag inte att köparen har gjort något fel, däremot riskerar de ju att du helt enkelt tar all deras post, skriver "addresaten okänd" och slänger det i närmaste gula brevlåda.

Telefonen rä nog också OK under förutsättning att det inte innbär att ditt abbonnemang (om det fanns något) blivit satt ur funktion.

Strikt formellt så får inte köparen ta sin post ur din brevlåda.
 
Det innebär att jag, rent tekniskt sett, skulle kunna ändra min adress till låt säga Tomas Ledins fastgihet utan att jag gör något fel? Och har inte han någon fast telefon, så kan jag, om jag har tur, även få igenom ett abonnemang i hans fastighet? Det känns inte riktigt rätt...
 
Hemmakatten
Folkbokförings- och skattemässigt är det naturligtvis också fel. Skulle nog ringa Skatteverket och påpeka detta.
 
Precis som Hemmakatten påpekar så har vi en folkbokföringslag som i korthet går ut på att man måste ange var man bor. Då är det inte OK att skriva sig i ett hus där man inte bor ännu. Inget högre straffvärde mer än att Skatteverket kan utfärda föreläggande vid vite om någon tusenlapp att man skall uppge korrekt folkbokföringsadress,

Om jag fattat saken rätt så hade du förmodligen inte haft något emot det om vederbörande frågat först? En väldigt spekulativ anledning till att man gör så här är att det är tusan så besvärligt att få in bredbandsanslutning i huset i samband med flytt. Det dröjer gärna några veckor, men som man kan forcera med detta förfarande som skett,
 
Jag råkade ut för det omvända när vi köpte vår nuvarande villa. Säljaren flyttade ut sig själv på alla sätt men ändrade aldrig registreringen för sin firma, som troligen var vilande (aktiebolag). Under dryg 5 år kom det brev till bolaget. Mönstret gick igen varje år. Först ett brev från bolagsverket, sedan några till, sedan några från inkassobolag, och så kronofogden. Det var tydligen uppmaning att komma in med årsredovisning, påminnelse, faktura med straffavgift, inkasso på den osv. Detta upprepades varje år, men jag gissar att fogden fick in pengarna, för de kom aldrig på besök hos oss.

I den vevan förhörde jag mig om möjligheten att "vräka" hans firma. Men det visade sig omöjligt.

Jag funderade på om det inte skulle gå ganska snabbt att få till en regeländring om man registrerar in en firma med association till Sverigedemokraterna i namnet och adressändrar den till Göran Perssons hemadress, och sedan ser till att det blir riklig korrespondens per post till firman.
 
Wilma64 skrev:
Är det ok för köparen att göra så här? Jag har erbjudit köparen att få tidigare tillträde men det har man avböjt. Nu har man trots det gjort ovan saker vilket jag ser som att dom gör på min bekostnad. Normalt sett så får man ju se till så att dessa saker fungerar först EFTER tillträde. Nu alltså detta mer än 1 1/2 månad i förväg... Känner mej nästan lite kränkt och faktiskt också frustrerad över deras beteende.
/Wilma
Väldigt fult gjort. Hade köparna frågat hade man kanske sagt ja?

Låt säga att du av någon anledning skulle behöva nyttja huset innan köparens tillträde och vill ha telefonen omkopplad. -Nähä, är det någon annan som kopplat sin telefon till mig? Vad synd att någon annan hann före..

Märkligt beteende hur som helst.
 
Tack för era svar... Om köparen hade frågat så hade jag åtminstone haft en chans att tänka över ett svar. I det här fallet så känner jag att jag hamnar i en svår situation då jag fram till mitten mars hade huset uthyrt och nu alltså fått in nya "hyresgäster", rent tekniskt, i mitt hus där jag inte har någon intäkt, men alltså ev. ändå måste redovisa något. Man får enl. skatteverket inte ha någon boendes i sitt hus till "0" värde och ej heller till ett minus värde i förhållande till dina utgifter som ränta osv. Nu måste jag bevisa att dom inte har bott där och att jag inte heller fått några intäkter. Hmmpff... Känns jättebesvärande. Köparen har dessutom upprepade gånger efter att dom tacka nej till mitt erbjudande om tillträde lite tidigare, ringt mej, i tid och otid, om att dom vill att jag ska köra upp till huset och öppna för dom. Så att dom kan komma in i huset... Dom har även frågat om dom får flytta dit saker, men det avrådde bestämt mäklaren mej till då det rent juridiskt inte var ok. Så mitt svar hade nog varit nej...om dom frågat. Men jag hade åtminstone haft chansen att beakta och reflektera... och dom hade skött allt på bästa och korrekta sätt. Nu har jag istället hamnat i en svår situation...
 
Som det låter, att dom bestämt tackat nej att flytta in tidigare, men ändå vill ha tillgång, flytta in grejer, flyttar över telefon etc. skulle göra mig vansinnig. Skulle nog bestämt tala om för dom att dom valt själv när dom ville flytta in och då hålla sig till det, eller betala..
 
Jag vet inte jag... Att förbereda lite är väl inte helt fel, det kan ju tex var så att de vill att allt skall funka redan första dagen i huset.

Men försvann ditt abonnemang alltså? Det hade jag inte gillat...
 
Jag måste nog korrigera mitt tidigare inlägg lite. Om de faktiskt har skrivit sig på addressen, dvs anmält flytt till skatteverket. Då är det formellt fel. Om de däremot bara ställt om sin post dit så tror jag inte att det är formellt fel. Jag tror inte att du skall behöva få några problem med skatteverket över det. Om de mot förmodan skulle fråga, så bör du lätt kunna meddela på 5 rader hur det ligger till.

Det var bra att du nekat dem att flytta dit saker. Sådant kan ge stora problem.
 
-MH- skrev:
Jag vet inte jag... Att förbereda lite är väl inte helt fel, det kan ju tex var så att de vill att allt skall funka redan första dagen i huset.

Men försvann ditt abonnemang alltså? Det hade jag inte gillat...
Jag kan förstå att dom vill underlätta så mycket som möjligt, men det ger väl ingen rätt till "halvt tillträde" innan man FÅTT tillträde. Allra minst eftersom man inte ens frågat om det?
Dom hade ju enkelt kunnat välja att få tillträde en månad tidigare och på så viss göra klart en massa saker innan man tar med sig flyttlasset, men det har man ju uppenbarligen valt bort.
 
hempularen skrev:
Jag måste nog korrigera mitt tidigare inlägg lite. Om de faktiskt har skrivit sig på addressen, dvs anmält flytt till skatteverket. Då är det formellt fel. Om de däremot bara ställt om sin post dit så tror jag inte att det är formellt fel. Jag tror inte att du skall behöva få några problem med skatteverket över det. Om de mot förmodan skulle fråga, så bör du lätt kunna meddela på 5 rader hur det ligger till.

Det var bra att du nekat dem att flytta dit saker. Sådant kan ge stora problem.
Att dom ställt om posten dit är väl också formellt fel. Vid adressbyte så väljer du ju vilket datum som gäller, av vilken anledning skulle man vilja ställa om den 1 månad innan man flyttat in, det kan jag inte förstå.alls.
 
Thomas59
Principiellt så bör man inte tillåta "förtida tillträde". Det finns en massa skäl till detta, bla att du är ansvarig för att fastigheten bibehålls i samma skick från kontrakt till tillträde. Vad händer om den förtidsinflyttande åsamkar skada tex?

Att bereda tillträde för "flytt- eller renoveringsplanering" med säljaren närvarande närvarande är väl kutym, i alla fall i begränsad omfattning.

Att köparen ställer in lite ömtåliga saker dagen innan flytten är ju också ok. Posteftersändning och förtida beställning av tex bredband bör väl inte heller vara någon olägenhet.

Sen finns det väl alltid en gräns för dessa förtida aktiviteter där flyttning av tillträdesdatumet kan vara påkallat.

Hur som helst ska ju alla dessa saker ske med säljarens godkännande, det tycker man borde vara en självklarhet, men tydligen inte.
 
Thomas59 skrev:
Att köparen ställer in lite ömtåliga saker dagen innan flytten är ju också ok. Posteftersändning och förtida beställning av tex bredband bör väl inte heller vara någon olägenhet.

.
Det är säkert vanligt, men inte bra för säljaren, vem ansvarar för prylarna fram till tillträdet? vad gör man med prylarna om köparen av någon anledning inte fullföljer köpet osv. Man skall inte acceptera att köparen flyttar saker till huset i förväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.