Vi har köpt ett hus och skrivit kontrakt i slutet på november. Tillträde sker den 1:a februari.
Idag ringde mäklaren mig och sa att i.o.m att vi har den nya fastighetsavgiften nu så kommer vi att få betala ytterligare 5500:- till säljaren som ersättning för avgiften feb-dec . Detta nämdes det inget om vid kontraktskrivningen och jag tyckte väl att det lät helt ok vid telefonsamtalet med mäklaren.

Nu när jag funderat lite på saken så har jag insett att lagen säger att "Den som är ägare vid ingången av året skall betala avgiften."
Detta borde väl ha tagits upp vid kontraktsskrivningen.
Till saken hör att det blev budgivning så priset gick upp 150000:- från utgångspris, så det känns som jag inte vill betala ännu mer.

Kan jag neka att betala för något som inte togs upp vid kontraktsskrivning?
 
Jag förstår inte detta. Menar säljaren att du ska ersätta honom för att han tycker det är orättvist att fastighetsskatten var högre när han var ägare.??? Eller menar han att du ska betala skatten på huset från budgivning till inflytt alltså december och januari?

Spelar igentligen ingen roll. Du ska betala skatten från dagen då du flyttar in. Punkt slut. Inget mer..inget mindre. När du skickar in deklarationen för inkomståret 2008 så drar du bort jan mån. Säljaren har inget med din skatt att göra eller vice versa.

..eller... inser nu att jag inte riktigt har koll på hur den nya "avgiften ska betalas"... är det inte som förr att den kommer på skattsedeln?
 
Menar förra ägaren på nåt vis att han betalt/ska betala skatten för ert hus för -08 måntro??
 
Baritz skrev:
Menar förra ägaren på nåt vis att han betalt/ska betala skatten för ert hus för -08 måntro??
Det skulle vara konstigt. Det klart man kan ju betala in skatten i förväg men då kommer ju han att få tillbaka den överskjutande delen feb-dec 2008 på skatteåterbäringen -09. Har han förinbetalt nånting så är det ju till sitt eget skattekonto.
 
Det verkar vara lite nya regler:

E-postfråga: Vem skall betala fastighetsskatt om jag säljer under året?
Fredrik Almqvist: Hej! Här blir det en liten förändring jämfört med tidigare år. Det är ägaren av fastigheten den 1 januari som ska betala den nya kommunala fastighetsavgiften för HELA året (kommer även gälla den statliga fastighetsskatten). Så säljer du till exempel en fastighet i mars nästa år ska du betala kommunal fastighetsavgift för hela året. Tänk på att köpekontraktet styr. Vilket innebär att om du som säljare skriver under ett kontrakt nu i december med tillträde i februari ska köparen betala den kommunala fastighetsavgiften. Men om det i köpekontraktets överlåtelseförklaring anges att äganderätten ska övergå vid ett visst framtida datum, exempelvis vid tillträde februari 2008, och detta sker blir det säljaren dom får betala den kommunala fastighetsavgiften.


http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=706&a=388438
 
hmm...det verkar ju helsnurrigt. Varför har de gjort så? Det är väl fortfarande skatteverket som kommer att kräva in pengarna så varför inte behålla det system som är idag att man betalar för den del av året man ägt huset?
 
Hemmakatten
I och med att man lägger över betalningsansvaret för HELA året på den ägare som ägde fastigheten den 1 januari så slipper skatteverket en hel del administration med att räkna ut och kontrollera vem som ägt vad och hur lång tid under året.
 
Tack för svaren! Då var det som jag trodde.
Det är alltså säljaren som ska betala avgiften för HELA året då vi enligt kontraktet har tillträde i Februari.
Det verkar ju skäligt, köper man en bil som är skattad så betalar ju sällan köparen tillbaka skatten till säljaren...

Mäklaren står dock på sig och menar att mäklarsamfundet har bestämmt att det skall göras upp mellan köpare och säljare.
Vi skall alltså betala fastighetsavgiften för feb-dec 2008 i förskott till säljaren vid tillträdet.
 
Du får väl titta vad det står i köpekontraktet. Det är det som gäller, inte vad mäklarsamfundet tycker.
 
Det är ju frågan om du är tvingad till det om det inte står nåt i köpekontraktet.

Sen kan man ju tycka att det är rättvist att betala skatten för den delen av året man bor där. Jag tycker nog personligen att det är skäligt att betala sin del. Samtidigt vet du ju inte om "nästa" ägare är snäll mot dig om du skulle få för dig att sälja om några år.

Frågan är väl vad du vill ha för relation till säljaren. Tänk på att du inte har flyttat in ännu. Det finns nog en hel del djävulskap säljaren kan hitta på som hämd om du vägrar betala.

Jag antar att det på ett par månader (eller nästa årsskifte)har utvecklats en god sed hur sådana här ärenden ska skötas.

men som sagt....kontraktet gäller.
 
Jo, vi kommer att betala för tiden feb-dec, annars filar han väl lite på vattenledningarna ;) , det som känns kluvet är att vi ska betala i förskott till säljaren för en avgift som inte kommer att drabba dom förens nästa år.
 
Nä det känns förstås lite vanskligt när inte så många (inklusive mig) verkar veta hur det verkligen fungerar med den nya avgiften.

Se till att få en kvitens på att du betalat pengen till honom. Då kanske det känns bättre. Ni får väl dra av räntan på det förskotterade pengarna :)
 
Vi skrev kontrakt i oktober och fick tillträde nu 2 jan. Eftersom tidigare ägare stod som faktiskt ägare av huset 1 jan. ska de betala. Vi kommer dock att betala för 2 jan o rest. av året.
Kollade upp det här med Villaägarna och de menade också att vi ska betala vår del av året.

Jag trodde först också att det var som med bilskatten men det är det tydligen inte....

Vi kommer givetvis kräva köparna av vårt hus på skatten fr o m deras tillträdesdatum i feb.
 
Faidros skrev:
Mäklarsamfundet har tydligen ändrat i sina kontrakt nu:

[länk]
Va bra att få det på pränt - att man betalar i proportion till hur länge man har bott i huset under 2008. :) (Så slipper man tjafsa om detta med köparna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.