Jag plockade ner lite av träpanelen på garaget (för att fästa en bärlina i reglarna) och kunde konstatera att på den nedersta läkten så satt det träklotsar i mellanrummen mellan dom inre panelbrädorna. Jag antar att dom sitter där för att inte möss ska kunna komma in, men i mina ögon så verkar det dumt. Dom måste ju förhindra luftväxlingen bakom panelen ganska effektivt. Är det vanligt förekommande att man gjort på det sättet?

Asfaboarden hade åtminstone möglat på ett ställe (inte så allvarligt dock). Mössen hade för övrigt letat sig in trots dessa klotsar.
 
A
men möss behöver väl mindre än 1 cm för att ta sig in??
 
Dom måste ju förhindra luftväxlingen bakom panelen ganska effektivt.
Har någon mer information om detta???

Jag har försökt googla men hittar inte något vettigt om huruvida det krävs ventilation bakom träfasader, eller inte.

Det uppstår naturligtvis tunna hålrum bakom fasaden pga läkten, men som sagt, jag hittar ingen info om att detta hålrum tjänar något egentligen syfte, och att läkten inte får sättas alltför tätt, och bilda alltför täta och oventilerade hålrum, för att det skulle öka risken för mögel under fasaden.

Så, frågan lyder, måste verkligen alla träfasader vara ventilerade på baksidan?
 
Rent generellt så skall det vara ventilation! Med lockpanel fås ju detta med automatik och en "musfälla" skall då användas, typ:
musebandbefintlig.jpg

I en lockläktpanel fås ju ventilationen genom/bakom själva läkten. Här spikas ju nedersta spikläkten tätt för att just undvika gnagare.....
Ett annat tips för att förbättra ventilationen är ju att använda små distanser bakom spikläkten, typ:
panel_10_smal.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.