E
Nu har vi fått kontakt med BAGA gällande vår urusla anläggning som inte fungerar på det sätt som var tänkt.
Vi har haft problem under lång tid med att filter sätts igen. Till slut konstaterades att vattnet var för mjukt och att det inte gick att flocka tillsammans med vårt vatten. Därför använder vi inte flockning, och vi har numer (tillsammans med en något starkare pump) kunnat få en fullt fungerande anläggning.

Nu säger BAGA att vi kan tillsätta en kalciumkloridlösning för att göra vattnet hårdare, och i så fall skulle flockning kunna fungera? Är det någon som har erfarenhet eller kunskap inom detta???

Jag känner mig aningen skeptisk till det hela. Hur skulle det gå till i praktiken? Hur vet man hur mycket? Hur doserar man? Och hur kan vi lita på att just denna lösning verkligen fungerar?

Skräckscenatiot är att börja ändra i funktionen och återigen stå med en anläggning som får stopp i filtret med översvämning :(
 
Claes Sörmland
Totalhårdheten på naturligt sötvatten bestäms främst av halterna kalcium- och magnesiumjoner som är positivt laddade. Dessa löses från kalksten i marken så den negativa motjonen i vatten blir bikarbonat/karbonat.

Kalciumjoner bidrar till att negativt laddade partiklar och molekyler binds ihop eftersom den har två positiva laddningar. Fosfor förkommer i form av fosfat som är negativt laddat. Så det är rimligt att BAGA har rätt i att höjning av kalciumjonhalten med hjälp av tillsats av kalciumklorid leder till att flockning kan fungera bättre.

Dosering är inget problem. Man vet vilken koncentration av kalciumjoner man vill nå och doserar en bestämd volym från en kalciumkloridlösning med en bestämd koncentration baserat på er vattenåtgång.
 
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Totalhårdheten på naturligt sötvatten bestäms främst av halterna kalcium- och magnesiumjoner som är positivt laddade. Dessa löses från kalksten i marken så den negativa motjonen i vatten blir bikarbonat/karbonat.

Kalciumjoner bidrar till att negativt laddade partiklar och molekyler binds ihop eftersom den har två positiva laddningar. Fosfor förkommer i form av fosfat som är negativt laddat. Så det är rimligt att BAGA har rätt i att höjning av kalciumjonhalten med hjälp av tillsats av kalciumklorid leder till att flockning kan fungera bättre.

Dosering är inget problem. Man vet vilken koncentration av kalciumjoner man vill nå och doserar en bestämd volym från en kalciumkloridlösning med en bestämd koncentration baserat på er vattenåtgång.
Tack för utförligt svar! Men jag förstår inte riktigt hur det praktiskt kan fungera i förhållande till själva avloppsanläggningen. Har man flytande kalciumklorid och har någon slags automatisk dosering i samband med att flockmedel tillsätts, eller ska man gå ned och tillsätta kalciumkloriden direkt ned i avloppet?

Och vattenåtgången är otroligt svår att beräkna, då vi är 6 familjer med väldigt olika användning över året (barn hemma/borta, jobbar hemma/borta, bortresta/hemma, och till det ska läggas 12 hästar i stall som tidvis över året duschas frekvent, eller inte alls...). Eller är det ok att räkna på någon slags årsförbrukning? Och hur ska i så fall det hela kunna fungera tillsammans med flockmedlet som ju tillsätts i små mängder vid varje tillslag på pumpen?

Förlåt många frågor, men jag fattar verkligen inte hur detta ska kunna fungera problemfritt...
 
Claes Sörmland
Precis, man pumpar in kalciumkloridlösning med en doserpump några gånger per dygn. Kalciumkloriden kan doseras tillsammans med den järn- eller aluminiumkloridbaserade fällningskemin. Det är bara att blanda ned kalciumkloridsalt till rätt koncentration.

Eftersom fällningen sker i en stor volym(slamavskiljaren) jämnas doseringen ut genom vattnets uppehållstid i denna. Troligen satsar man på en kalciumhårdhet mellan 10 och 20°dH och det spelar inte så stor roll om den slår lite upp och ned över tiden p g a av olika vattenförbrukning, bara vattnet inte blir för mjukt.
 
E
Tack så mycket för all info.

Känns dock lite märkligt att man ska behöva göra vattnet hårdare för att det ska fungera i en avloppsanläggning... När man läser informationen om kalcium-klorid så är ju inte direkt "hälla ut i avloppet" det man ska göra...det står tom att det inte får hällas ut i avloppet...
 
Claes Sörmland
E Eva Vestling skrev:
När man läser informationen om kalcium-klorid så är ju inte direkt "hälla ut i avloppet" det man ska göra...det står tom att det inte får hällas ut i avloppet...
Det är bara en standardformulering för många kemiprodukter p g a vår hårda kemikalielagstiftning och har inget att göra med att kalciumklorid är problematiskt i den tillämpning vi talar om här. För att sätta det i relation till vardagen är kalciumklorid är en standardkemikalie i livsmedel, t ex tillsätts det vid osttillverkning.
 
  • Gilla
Eva Vestling
  • Laddar…
Hej, hur har det gått med den extra tillsatsen för kalciumkloridlösning?
Jag har samma problem med mjukt vatten, där flockningen inte fungerar. Har bollat frågan med baga, som råder mig till samma lösning. Fungerar det idag?
 
E
J Jogun4 skrev:
Hej, hur har det gått med den extra tillsatsen för kalciumkloridlösning?
Jag har samma problem med mjukt vatten, där flockningen inte fungerar. Har bollat frågan med baga, som råder mig till samma lösning. Fungerar det idag?
Hej
Då Baga föreslår att vi dessutom bör göra vissa andra uppgraderingar, som totalt landar på ca 40000kr, har vi inte gått vidare i frågan för tillfället.
Däremot tog vi ett prov från utloppet och lät baga göra en koll av värdena. Och eftersom dessa var riktigt bra så låter vi bli att ändra/investera i anläggningen
Berätta gärna om du gör förändringen och hur det går.
 
E Eva Vestling skrev:
Hej
Då Baga föreslår att vi dessutom bör göra vissa andra uppgraderingar, som totalt landar på ca 40000kr, har vi inte gått vidare i frågan för tillfället.
Däremot tog vi ett prov från utloppet och lät baga göra en koll av värdena. Och eftersom dessa var riktigt bra så låter vi bli att ändra/investera i anläggningen
Berätta gärna om du gör förändringen och hur det går.
Hej, kan berätta att jag provade att dosera kalciumklorid själv några veckor utan resultat. Provade sen att sätta in en elektrisk fläkt i avluftningen i samband med tömning och det verkar tills idag faktisk fungera.
Nu håller jag tummarna att jag hittat problemet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.