Diskuterade med en hantverkare som nästan färdigställt vårt nya yttertak om isoleringen av innertaket (som ni förhoppningsvis kan se på de bifogade bilderna). Hantverkaren sade att man bör först bygga upp en luftspalt på 50 mm för att sedan sätta skivor och isolering på det. Tyvärr var han tydligen lite för säker på att han skulle bli anlitad för jobbet eftersom han beställde material och satte igång med arbetet innan han ens gett oss ett kostnadsförslag (hade nyckel iom yttertaksarbetet) vilket nu lett till att han definitivt inte kommer att fortsätta med renoveringen!!!!

Men i alla fall, var igår till huset och tittade vad han fakturerat oss oss 38 timmar arbete och sek 8000 i material för (utan överenskommelse). På vissa ställen har han spikat 22x50 mm reglar på taket som han sen fäst skivorna på, medan han på vissa ställen fäst skivan direkt mot taket. Eftersom taket ligger direkt på väggstockarna har han med jämna mellanrum borrat 40 mm hål genom stocken. Ger det här verkligen tillräcklig luftspalt?? Som jag förstod våra inledande diskussioner behövdes en 50 mm luftspalt längs med hela taket, har jag missförstått?

Pga av vad som hänt är tilliten lite borta.. :(
 
fotona kom visst inte med i första försöket.....:rolleyes:
 
  • Ceiling_9.2.11_009[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ceiling_9.2.11_close up.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att han försökt rikta upp det hela, dvs att för att få en jämn isoleringstjocklek så har han gått ned i luftspalt på vissa ställen. Alternativet är att 50mm luftspalt hela vägen och för sedan ha olika tjocklekar på isoleringen då innertaket skall vara riktat/slätt.
Skall ni spruta med lösull eller använda isolerskivor?

Men jag hade inte varit orolig kring lösingen bara masoniten inte ligger tätt mer än punktvis (ex vid skruven). Var med på ett liknade jobb en gång och då gjordes det på samma sätt.
 
planen är att spruta in lösull
 
Det knepigaste med ditt tak är att ev vatten i luftspalten lägger sig på tvärgående stockarna för det går inte att få masoniten över dessa. Vet inte vad ni lagt som "takpapp", kanske är masonit på utsidan också och då borde det vara skyddat från direkt vatten utan den fukt som kan uppstå är från kondens. Men nu har ni haft mölighet att se från insidan att det är tätt då det regnar.

Att isolera ett gamalt tak som detta är svårt att göra med dagens krav, men jag tycker det ser helt OK ut och jag skulle använt ekofiber eller liknande som "tål" dessa förutsättningar bättre.

Men jag har inte kollat några sådana här lösningar i efterhand, utan vet bara att de står kvar ännu, men det finns fler med mycket mer kunskap om detta än jag, så hoppas fler har åsikter.
 
Redigerat:
Vad hade han/ni tänkt att göra sen? Lägga nåt slags undertak på masoniten o sedan isolera eller isolerar ni direkt på skivan?
Tack för tips!
MVH Angelica
 
johannalindh skrev:
Eftersom taket ligger direkt på väggstockarna har han med jämna mellanrum borrat 40 mm hål genom stocken. Ger det här verkligen tillräcklig luftspalt?? Som jag förstod våra inledande diskussioner behövdes en 50 mm luftspalt längs med hela taket, har jag missförstått?

Pga av vad som hänt är tilliten lite borta.. :(
Förutsätter att hålen han har borrat är i dom horisontella bjälkarna? Om det är så är det givetvis en avvägning mellan hållfasthet och luftomsättning men ser man på bilderna så tycker jag det ser generellt bra ut. Kan du fixa några bilder på där hålen sitter, var de är placerade i bjälken osv? Om man ger sig på ett sådant projekt som detta kommer det vara svårt att genomgående få X mm luftspalt och det man kan göra för att kompensera lite är tex att välja en väv/duk som andas lite bättre en normal takpapp för att ha lite mer marginaler. Likaså är det i flera fall kanske så att man väljer att försöka få upp tjockleken på isoleringen och köra lite tunnare luftspalt för att få mindre energiläckage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.