Hej!

Vi har haft lite trubbel med vår bank där vi förlorat pengar och behöver lite hjälp med att avgöra om vi blir tillräckligt ersatta:

När vi tecknade vårt bolån i mars förra året så fick vi en väldigt bra ränterabatt på 1,55%. Efter en tid så försvann den rabatten utan att vi upptäckte det, det hände i samband med att räntorna i allmänhet började stiga så det försvann s.a.s. "i mängden". Nu i mars så upptäckte vi det till slut och efter några turer där banken försökt slingra sig så har de i alla fall gått med på att betala tillbaka, frågan är om det avdrag de vill göra är skäligt.

Totalt under perioden så har vi betalat in ca 15.000 för mycket. Nu vill banken ersätta oss med ca 10.000, dvs avdraget den summa vi får dra av i deklarationen. I sak har de ju rätt, den summa vi betalat för mycket är ju anmäld till skatteverket som ränteutgift och alltså avdragen i årets deklaration. Det som stör mig är att de pengarna troligtvis stannar hos banken istället för hos skattmasen, vi har haft en hel del otalt med vår bank så vi vill verkligen inte att de ska tjäna nåt på det hela!

Frågan är nu: resonerar jag rätt eller har jag fått nåt om bakfoten? Bör jag kräva att få tillbaka alla pengarna och kanske betala in till skatteverket själv, eller "dela lika" med banken och behålla min del av pengarna? Fler förslag?

Tacksam för svar!
Marcus
 
Oavsett så tycker jag du ska kräva en slant extra för att de klantat sig, utöver själva beloppen som det handlar om.
 
Mikael_L
Den ersättning de betalar ut till er då, vad räknas den som?
Är det ränta eller lön eller vad? Blir inte dessa 10' skattepliktiga i sin tur? Då behöver ni mer ifall ni inte ska förlora till sist.
 
Jag är djupt imponerad över att ni överhuvudtaget har fått banken att gå med på att återbetala något alls.
 
Thomas59
Banken har inget att göra med era skatteavdrag. Har banken debiterat mer ränta än ni avtalat och går med på att återbetala (grattis!) ränta bör det ske med samma summa som banken tidigare feldebiterat alt att ni kvittar er fordran mot kommande räntebetalningar.
 
Tack för era svar!

Thomas59: det var det jag var ute efter, banken borde inte bry sig om våra ev. avdrag. Och din idé om att kvitta deras skuld mot framtida räntebetalningar borde ju vara det absolut bästa och ärligaste, då går det ju plus/minus noll för såväl oss som banken och skattmasen, eller hur?

Och visst hade jag gärna fått lite extra ersättning som plåster på såren, men det vore nog att gapa efter mycket - det är trots allt en bank vi har att göra med, och vi får som sagt vara glada att vi får något tillbaka alls!

Fan vad bra det är med stavningskontroll när man har bråttom!! :)
 
Redigerat:
Det kan vara värt att ta ett snack med Skatteverket och fråga hur de tycker att ni ska hantera det. Om ränteåterbetalningen på något sätt ska återföras på fjolåret (förmodligen inte möjligt, men man vet aldrig hur Skatteverket resonerar), eller om det kanske till och med ska beskattas som inkomst av kapital under detta året.

Jag har mycket svårt att tro att det blir helt skattebefriat vid en granskning iaf. Och det är utgångspunkten du ska ha mot banken, att det ska tåla en granskning av Skatteverket. De brukar vara rätt bra på att ge råd och förklara hur man ska göra för att det ska bli rätt, även om de kanske har mindre tid än vanligt att svara på frågor just nu med tanke på alla deklarationer som ska in...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.