Hej!

Lånade hem en värmekamera från jobbet och fotograferade mina radiatorer. Jag tycker att bifogade bilder visar att tillopp och retur är omkastade.

Bild 1 visar värmebild då ventilen är fullt öppen.

Bild 2 visar värmebild precis efter att ventilen öppnats efter att ha varit helt stängd ett tag.

Till saken hör också:

- Vid elpannan ser det ut som att tillopp och retur är omkastade. Då har jag utgått från att det isolerade röret är tillopp och det oisolerade är retur.

- Två av tre radiatorer på samma slinga (enligt byggnadsritning) visar värmebilder som de bifogade, medan den tredje radiatorn är "normal". Det skulle i så fall tyda på att tillopp och retur är omkastade även vid just den radiatorn. Eller också att den radiatorn faktiskt inte sitter på samma slinga.

Eller kan något annat än omkastad tillopp & retur ge detta beteende?

Nyköpt hus från 1989 där elpannan byttes för ca 1,5 år sedan.
 
  • Bild_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Jag är ingen expert men det ser onekligen riktigt fel ut. Vad jag kan se så går värmen in där nere på dina element men värmen ska gå in överst eftersom varmt vatten är lättare än kallt. På mitt enda element jag har som har ett liknande koppel som du har så går värmen in uppe och det funkar klockrent. Även på alla andra element med liknande koppel jag har känt på så har tillopp varit överst.
 
Ser onekligen fel ut. Ett relativt enkelt sätt att kolla hur det ligger till, är att strypa radiatorn helt tills den blir kall, öppna och känn helt enkelt vilket av rören som först blir varmt.

Det finns korskopplingar som fixar det här.
 
Jag jobbade för några år sedna på ett kontor där var ständigt strul med temperaturen. Uppe i taket fanns det ventialtions aggregat med både värme och kyla. Så till varje aggregat gick det 4 rör/slangar. tiilopp värme, retur värme, tillopp kyla och retur kyla.

Där hade något snille lyckats koppla fel i flera rum så att värme och kyla var iohopkopplat....
 
Lyfter en gammal tråd här men jag har liknande problem.

Det verkar som om hela mitt lilla hus från -59 har systemet baklänges, förutom ett element som ser lite modernare ut och är monterat på en egen slinga nära pannan. Gissningsvis skedde denna förväxling på 80-talet när den "nya" pannan installerades. Det har fungerat skapligt ändå under de två år jag bott här men i somras bytte jag äntligen elementet i garaget som frös sönder för de tidigare ägarna. Nu när det börjar bli minusgrader märker jag att just det elementet inte blir så varmt. Tidigare satt där en slottsventil men den var också trasig så jag har satt dit en vanlig termostat. Det är gjutjärnsrör och jag drar helst inte om rören i garaget. Jag har tre idéer men vill gärna ha lite input.
1) byta till slottsventil. Kanske släpper igenom bättre.
2) Korsa röreren med mjuka kopparrör i pannrummet innan de går ner i kulverten till garaget.
3) Korsa huvudrören ut från pannan. Verkar väldigt besvärligt.
4) Kom på att det kanske hjälper att höja cirkulationspumpen. Gratis att testa iaf.

Ett litet tillägg: Det är sektionsradiatorer med slottsventiler i huset och en dubbelpanelradiator i garaget.
 
Redigerat:
T Trrttsch skrev:
Lyfter en gammal tråd här men jag har liknande problem.

Det verkar som om hela mitt lilla hus från -59 har systemet baklänges, förutom ett element som ser lite modernare ut och är monterat på en egen slinga nära pannan. Gissningsvis skedde denna förväxling på 80-talet när den "nya" pannan installerades. Det har fungerat skapligt ändå under de två år jag bott här men i somras bytte jag äntligen elementet i garaget som frös sönder för de tidigare ägarna. Nu när det börjar bli minusgrader märker jag att just det elementet inte blir så varmt. Tidigare satt där en slottsventil men den var också trasig så jag har satt dit en vanlig termostat. Det är gjutjärnsrör och jag drar helst inte om rören i garaget. Jag har tre idéer men vill gärna ha lite input.
1) byta till slottsventil. Kanske släpper igenom bättre.
2) Korsa röreren med mjuka kopparrör i pannrummet innan de går ner i kulverten till garaget.
3) Korsa huvudrören ut från pannan. Verkar väldigt besvärligt.
4) Kom på att det kanske hjälper att höja cirkulationspumpen. Gratis att testa iaf.

Ett litet tillägg: Det är sektionsradiatorer med slottsventiler i huset och en dubbelpanelradiator i garaget.
Att det är omkastat behöver du inte tänka så mycket på speciellt inte när det är lika på allt och har fungerat. Det som händer är att man förlorar lite effekt på radiatorerna pga att de inte ligger motströms för hur luft och vatten värms respektive svalnar. Rör sig inte om så stor skillnad och om man som numera är vanligt har ganska höga flöden och lite diff tillopp-retur är det marginellt.

Du får inrikta dig på vad som skiljer efter ditt byte i garaget. Är det nya elementet jämförbart med det gamla vad gäller yta och dimensionering för in- utgående temperatur är det i så fall flödet du får se upp med. Nya ventilen kan ju strypa mer än den gamla det är troligt och även att gamla elementet hade större effekt. Just sektionsradiatorer har rejäl yta och bra egenskaper för att bli av med värmen på andra sätt också jämfört med paneltypen.

Att öka pumpen och ev dra ner på de ställen det går på de andra elementen är ju ett bra första försök.
 
Vad bra. Att koppla om gjutjärnsrören som går bakom pannan verkar alldeles för besvärligt. Och i huset märker jag inget större problem, alla radiatorerna är någorlunda jämnvarma. Även de mindre panelradiatorerna på toaletten och i hallen.

Just i garaget är det panelradiator. Det gamla var på c:a 2 m och det nya är dubbelpanel på 1,2 m för jag hittade inga längre enkelpaneler. Dessutom är panelerna kopplade i serie (till skillnad från den lilla panelradiatorn i hallen) vilket medför att den yttre panelen är sval medan den inre är varm, iaf på sidan med ventilerna. Jag tror ändå det lutar åt att korskoppla rören till garaget. Det borde väl gå ganska lätt med mjuka kopparrör eller prisolrör?

Gammal och ny kopparrörinstallation bakom en panna med blå och röda markeringar som visar flödesriktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
O
Om hela ditt värmesystem går baklänges och du vet det så är det väl inte så mycket att fundera på. Växla vid värmekällan så blir hela huset rätt?..
 
Jo, det vore ju det bästa men detta skulle isf ske bakom pannan och det verkar vara lite väl bökigt att komma åt. Pannan är gammal och ska nog bytas om några år och då får jag se till att det blir rätt. Det är bara elementet i garaget som jag är bekymrad över. Speciellt då den gamla garageporten är dåligt isolerad och jag är nojig över att det ska frysa sönder om det blir rejäla minusgrader.

Jag misslyckades förresten med att böja till de prisolrörstumpar jag hade liggande. Inte så haj på detta och trodde man kunde böja relativt snäva böjar för hand men de blev platta och jag fick inte i stödhylsorna tillräckligt. Undrar om PEX rör är tillräckligt flexibla för detta. (Se bild ovan)
 
O
Jo borde kunna fungera.
Men hos purmo har du har nått som kallas korskoppling som du monterar i direkt anslutning till radiator kopplet. Då slipper du rörböja
 
Det hade varit smidigt men det är sån där gammal koppling med ett långt, svängt rör ända från golvet till ventilen och ett kort till returen. (fast tvärtom just nu, då.)
 
Det ser ju riktigt bra ut. Ska kolla om det finns hos lokala rörfirman.
 
Det hade de tyvärr inte men de sa att det går lika bra med vanlig flexslang så jag testar med det. Känns som om rören är lite väl smala bara. Kanske är industrislangen från Rinkaby grövre. Nåväl, funkar det så funkar det. Tack för hjälpen alla!

Flexslang ansluten till vattenrör mot en grov betongvägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trrttsch skrev:
Det hade de tyvärr inte men de sa att det går lika bra med vanlig flexslang så jag testar med det. Känns som om rören är lite väl smala bara. Kanske är industrislangen från Rinkaby grövre. Nåväl, funkar det så funkar det. Tack för hjälpen alla!

[bild]
Du får komma igen när du kollat om du märker någon skillnad. Som sagt tror jag mer på att du ska se till vad som skiljer gamla och nya ute i garaget än att det ligger skiftat. Dina slangar ser tillplattade ut men det kanske är en synvilla på bilden annars är det inte hela världen att ett så kort stycke är lite klenare dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.