Vi har i perioder väldigt svårt att skapa drag i huset och med ca. 50 kvm fönsteryta mot öster/söder blir det väldigt svettigt på övre våningen...
Ovanför ett smalt fönster finns utrymme på 50x40 cm där jag kunde montera en "fläktlåda". Min tanke är att ha en fläkt som kan både suga och blåsa och hjälpa till att skapa lite rörelse på luften.
Vi har Mekanisk frånluft (F) redan i badrummet men det hjälper inte mycket. Tillluft finns ca. en per 25 kvm golvyta (totalt ca. 130 kvm).

Fläkten borde naturligtvis vara hyfsat tystgående och klara ett stort luftflöde... Vad ska jag satsa på, förslag samt hur jag kunde utforma "fläkthålet"?
Utrymme ovanför ett smalt fönster där en fläktlåda kan installeras för att förbättra ventilationen i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer bli svårt med en fläkt, tror bästa lösningen är a/c tyvärr.
 
Jo, jag har väl tänkt i de banorna också men med tanke på inköpspris och driftskostnad så lär det inte bli av... Jag har hittat några tänkbara varianter på runt 260 l/s eller 340 l/s flöde som kan monteras på utsidan som ju potentiellt skulle kunna skapa rätt bra undertryck som ju i sin tur borde göra att det tar in betydligt mycket mer luft genom öppna fönster/dörrar i andra ändan av huset.

Takfläkten vi har ligger på 80 l/s kollade jag nu så det lär ju bli baksug om man kör "stora" fläkten då med fönster stängda...

Jag tror att det är bättre att skapa undertryck än att blåsa in luft, eller?
 
Markiser? De är fenomenala att hålla ute värmen.
 
Vi har solgardiner, men dessvärre räcker det inte...
Solsken i ett vardagsrum med stor soffa framför fönster utan gardiner, utsikt mot sjö, kamerastativ i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är (tror jag) att det inte finns något fönster eller ventil på baksidan av huset vi kan öppna så det blir korsdrag. Luften i vardagsrummet står i princip helt still...
 
Solgardiner? Sitter de på insidan av era fönster? I så fall fungerar de som solfångare. Har du markis får fönstret skugga.
 
C Chris983 skrev:
Solgardiner? Sitter de på insidan av era fönster? I så fall fungerar de som solfångare. Har du markis får fönstret skugga.
Nej, de är på utsidan... Som perforerat tyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.