Hej!
Jag bor i ett hus med frånluftsventilation byggt 2000.
Vi har lite problem med inomhusluften som vi upplever som torr med lättare snuva som följd. Nu under den varma fuktiga höst som varit har vi svårt att komma över 40% luftfuktighet inomhus.

Hur som helst har jag noterat att tilluftsdonen på övervåningen mynnar innanför ytterpanelen på huset.
Det finns dock ett galler i ytterpanelen för varje don men denna sitter någon dryg decimeter ovanför
röret från donet.

Är detta OK? Tycker att det verkar felmonterat. Eller är det vanligt att göra så här.
Bör jag åtgärda det?

På bottenvåningen verkar tilluftsdonen istället mynna i takfoten. Det verkar ju lite bättre men kanske inte optimalt.

Tacksam för tips och råd.
 
Hur det nu ser ut med din tilluft förstår jag inte riktigt, men det låter väldigt fel.
 
Att ta tilluften till boytan från ventilerade byggnadsdelar tycker jag låter väldigt fel. Hör med hustillverkaren - kanske är någon patentlösning...
 
Du vet hur det är med hustillverkare. Tyvärr inte många som finns kvar.
Så här ser det i alla fall ut (Se bifogad bild).

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte vad ni tycker är konstigt/fel med detta men jag tänker ju att luften bakom panelen stiger i och med att
den värms upp nära huset. Det innebär att större delen av den luft som tas in via freshventillen har stigit upp mellan ytterppanelen och boarden. Detta värmer ju delvis upp luften, vilket kanske är bra? Men luften kanske också blir torrare och smutsigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.