Jag ska instalera tilluft i golvet under betongplatta för braskamin, fast vet inte vad finns för ventilationsrör och spjäll. Behöver råd innan jag gjuter bettongplatta. Tänker använda EPS cement med armeringsmatta för att mindre belasta träbjälklaget. Dra ventilationsrör genom plattan och instalera späll. Har inte hittad rör och spjäl lsom är lämpliga för det här. Tack i förhand.
 
Det kan finnas ett "tilluftskit" som köpes extra till just din kaminmodell, kolla där först vilken anslutning och så det följer med, sedan gjuter du in motsvarande spirorör i plattan och kopplar ihop.
 
Tack för svaret, det är en spisinsats DOVRE med omramning, säkert 12 år gammal. Det är inte säker att det finns tillbehör kvar i affärerna. Vet inte vad är " tilluftskit ".
 
Också undrar om det är godkänd att använda Minoritskiva som brandvägg när avståndet mellan braskamin och trävägg är cca 30cm. Tänker använda plåtreglar och skruva på en Minoritskiva på vårsin sida. Tack i förhand.
 
Kolla diametern och kör ett vanligt spirorör. Har du lucka på kaminen behöver du väl inget spjäll? Det blir ju ett slutet system och kan därmed stå öppet hela tiden.
 
Tillufts-kit - en påse med grejor som har med tilluftsanslutningen att göra, anslutningsstos, slang osv
 
Ett original-tilluftskit till kaminen kostar minst 5-dubbla priset mot att köpa grejerna lösa på ett byggvaruhus/biltillbehörsbutik.

En flexibel aluminiumslang med diffusionssöverdrag och två slangklammer för en tusenlapp....kostade mig en dryg hundralapp på Mekonomen.
 
Exakt! Köp inte ett tilluftskit...
 
ivo skrev:
Tack för alla svar, visste inte att det fanns att köpa sådant på Mekonomen. Men det är en kassett med glasluckor till öppen spis jag har och tilluft ska dras under den. Det finns små ventiler framme i underkanten av kassetten där man styr mängden av inkomande luft. Då måste jag säkert ha ett spjäll till det.annars får jag kalluft in i rummet hela tiden. Och att skaffa ett spjäll som går stänga och öppna med en pinne som sticker ut från öppen spis är inte så lätt. Tack i förhand .
Var kan man köpa sådant spjäll, vet någon?
 
Hemmakatten
Där du köper braskaminer kan du också köpa spjäll.
 
Hej,

Undrar om det är någon som vet var man brukar rekommendera för avstånd på tilluftskanalen vid ingjutning i platta? Tänkte då till en braskamin etc... är det 10-15-20cm från väggen?? Vad är lämpligast ni som gjort det
 
Det beror på var kaminen har sitt luftintag och på vilket avstånd den tilltänkta kaminen skall placeras från väggen.

Jag har runt 40cm från väggen till min tilluft.
 
Jesca_j skrev:
Det beror på var kaminen har sitt luftintag och på vilket avstånd den tilltänkta kaminen skall placeras från väggen.

Jag har runt 40cm från väggen till min tilluft.
Jo det har du helt rätt i.
Grejen är den att jag ska gjuta en platta (nytt hus) så jag tänkte vad för avstånd man generellt sätter uppkommande tilluftsrör?. Vad jag sett så har ju alla kaminer olika anslutningsalternativ baksida underifrån etc..

Har ingen aning vad det blir för modell, samt braskamin eller öppenspis.. men vad jag förstått så har man tilluft till bägge eldningsystemen? Vad är det för dimension på röret som rekommenderas? Tänkte själv att ett 125 spirorör med en 90 böj rakt upp mot golv
 
Redigerat:
  • Gilla
tyln
  • Laddar…
Vi har gjutit in ett 100 rör (tror jag) och en 90-gradare upp under kaminen (anslutningen på kaminen var bara 55mm om jag minns rätt). 125 funkar säkert bra men tänk på var du har tänkt att dra röret, i eller under isoleringen, det är inte skoj att behöva tälja ur 25mm ur isoleringen en längre sträcka om man kör med 125mm rör och har 100mm isoleringsskivor.
Vi har tre lager 100mm isolering och röret är draget i det mittersta lagret då behövdes det inte täljas något.
 
Om du inte valt kaminmodell skulle jag inte ha chansat och dragit tilluft i plattan. Vad gör du om hålet inte passar den aktuella kaminen? Då står du där med ett 100 mm hål i golvet och ingen tilluft...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.